اینترنت VDSL و مودم VDSL چیست ؟ | همه چیز درباره مودم های VDSL

مودم VDSL

اینترنت VDSL و مودم VDSL چیست ؟ | همه چیز درباره مودم های VDSL

اینترنت VDSL و مودم های VDSL جز شبکه هایی است که برای مصارف خانگی به کار رفته میشود. با توجه به اشاعه فناوری و پخش اطلاعات، استفاده از خطوط اینترنت با سرعت و کیفیت بالا به قصد دستيابی به اينترنت طی ساليان اخير بشدت رشد داشته است. در همین امتداد و با توجه به افزایش وابستگی خدمات و شدت یافتن نیاز کاربران در طی سال‌های اخیر، خدمات، ابزارها و سرویس‌های پیوسته در همه جای گیتی و به طبع ایران گسترش مکشوف است.

در همین راستا، تعدادی قبل با تصمیم آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مبنی بر افزایش سرعت اینترنت از طریق طراح تغییر سرویس اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در شهرهای تهران و قم پیش درآمد شده و به مرور در شهرهای دیگر هم سپریدن می‌پذیرد. از همین رو طالبان تعبيه مودم‌های متناسب با اینترنت VDSL در وسط کاربران اینترنت و به خصوص گیمرها افزایش مکشوف است.

از همین رو در این مقاله از سری راهنمای آلفانت قصد داریم در پیش درآمد به تشریح و بررسی اینترنت VDSL، مزایای و تفاوت آن نسبت به ADSL و فیبر نوری و همچنین اهمیت تغییر سرویس اینترنت به نسل جدید پرداخته و سپس به شناسایی مدل‌های قابل جاسازی و موجود در بازار ایران بپردازیم.

اینترنت ADSL، رایج‌ترین سرویس

ADSL که کوتاه شده‌ی عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به ‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است، دودمان جدیدی از تکنولوژی DSL محسوب می‌شود که با کاربرد از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان به کارگیری اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. استفاده از تکنولوژی ADSL برای پیوندیدن به اینترنت نیاز به تجهیزات ویژه‌ای نداشته و می‌توانید از همان سیم‌کشی تلفن خانه برای تهیه آن سهم بگیرید، از همین رو این سرویس در دسترس‌تر و به طبع ارزان‌تر است.

با به کارگیری اینترنت ADSL که تاکنون بسیاری از کاربران خانگی در ایران نیز کمر بستن داشتند، کاربران می‌توانستند با سرعت حداکثر ۲۴ مگابیت‌برثانیه هر محتوایی را از اینترنت دانلود کنند؛ اما سرعت آپلود در این سرویس زیاد محدودتر است. هرچند سرعت نهایی دانلود و آپلود صرف‌نظر از سرویس اینترنتی که خریداری می‌شد، به کیفیت سیم، فاصله با مرکز مخابراتی، نویز و غیره نیز بستگی دارد.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبرنوری یا اینترنت UFB که اختصار شده‌ی عبارت Ultra-Fast Broadband است، مبتنی بر کابل‌های فیبرنوری است و می‌تواند سرعت متوازنی لغایت یک گیگابیت برای دانلود و آپلود در اختیار کاربر پیمان دهد. این گونه اینترنت اخیرا در ایران نیز برای کاربران خانگی و توسط کمپانی مخابرات عرضه می‌شود.

در تکنولوژی اینترنت کابل نوری به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های نوری بهره‌گیری می‌شود که کیفیت و سرعت بالاتری داشته و در مساوی شرایط محیطی بسیار مقاوم‌تر ظاهر می‌شوند. اینترنت فیبر نوری از سرویس‌های مبتنی بر DSL زیاد گران‌تر است و به شکل زیاد محدودتری هم در گزین کردن کاربران پیمان گرفته است.

مودم فیبر نوری

اینترنت VDSL چیست؟

فناوری دیگری که بر بستر DSL گسترش داده شده VDSL اسم دارد. VDSL که اختصار شده‌ی عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به‌ معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است و در مقایسه با ADSL همانندی اکثریت به اینترنت کابلی (Cable Internet) دارد. درواقع گرچه VDSL نیز بر مبنای DSL گسترش داده شده است، اما بین این فناوری و اینترنت کابلی شباهت‌هایی به‌چشم می‌خورد.

نسل اولیه‌ی سرویس‌های VDSL مبتنی‌بر سیم‌های مسی با توانایی انتقال فرکانس ۲۵ کیلوهرتز الی ۱۲ مگاهرتز هستند. این سیگنال نشانه می‌دهد دودمان نخست VDSL می‌تواند سرعت دانلود ۵۲ مگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۶ مگابیت‌برثانیه را ارائه دهد. سرویس‌های VDSL پتانسیلِ این را دارند که سرعت آپلودی در حدود ۶۰ مگابیت‌برثانیه را به کاربر ارائه دهند؛ البته اخذ این سرعت بالا، به معیارهای مختلفی از دسته فاصله لغایت سوییچ‌های VDSL کمپانی ارائه‌دهنده اینترنت پیوستگی خواهد داشت.

تفاوت اینترنت VDSL ،ADSL و فیبر نوری

مهم ترین ویژگی اینترنت ADSL این است که میتواند روی خطوط تلفن ارائه شود. این گونه اینترنت ارزان است و به سادگی راه اندازی می‌شود، اما دو عیب کبیر دارد؛ یک اینکه سرعت نسبتا پایینی دارد یعنی چیزی حدود ۲۴ مگابیت بر ثانیه؛ و دو افرادی که به مرکز مخابراتی  نزدیک  ترند سرعت اکثریت را نسبت به افرادی که از آن فاصله دارند اخذ می‌کنند. پس کیفیت و سرعت خدمات تا حدی زیادی وابسته به فاصله شما لغایت مرکز مخابراتی دارد.

تکنولوژی VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL است که بر روی بستر کابل شبکه ارئه می‌شود. فلذا این خطوط دربایستن به کابل کشی دارند و نمی‌توانند از خطوط تلفن استفاده کنند. در عوض سرعت اینترنت VDSL به مراتب اغلب از ADSL است و لغایت ۶۰ مگابیت بر ثانیه نیز می رسد. سرعت آپلود خطوط VDSL تقریباً ۱۰ مساوی خطوط ADSL می باشد و به ۱۶ مگابیت بر ثانیه می رسد. در این نوع اینترنت کل کاربران از سرعت اینترنت برابری برخوردار هستند. بعد اینترنت VDSL با حفظ قیمت، اینرنتی به مراتب باکیفیت‌تر، پایداری بیشتر و با سرعت بالاتر در کمر بستن کاربران پیمان می‌دهد.

در سوی سایر اینترنت فیبرنوری گران‌قیمت قرار دارد که برخلاف اینترنت‌های DSL می‌تواند یک کیفیت و سرعت مقاوم را بدون در نظر دریافت فاصله کاربر الی سرویس‌دهنده ارایه بدهد. برای استفاده از اینترنت فیبرنوری احتیاج به تجهیزات ویژه این گونه اینترنت دارید و مودم‌های ADSL و VDSL کاربرد نمی‌شوند. همچنین این سرویس به طور اندک در ایران تکاپو کرده و تنها از سمت مخابرات و بعضی مجموعه‌ها سرویس گرفتن می‌کند.

اینترنت VDSL

مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL ایسوس مدل DSL-N16

ایسوس (ASUS) یگانه از برندهای شناخته شده در فرآوری سخت‌افزار و ابزارها جانبی کامپیوتری است. DSL-N16 با ابعاد ۳.۵ × ۱۹۰ × ۲۳۵ میلی‌متر، وزن ۲۲۵ گرم و ظاهری جذاب گرد از بهترین گزینه‌های مجهز به فناوری‌های اینترنت VDSL2 و البته ADSL2+ ،ADSL2 ،ADSL است. این مودم از دو طریق DSL و Ethernet برای اتصال به اینترنت بهره‌گیری می‌کند؛ یعنی می‌توانید از DSL-N16 به عنوان یک مودم روتر وایرلس DSL و یا به شکل یک روتر وایرلس مستقل کاربرد کنید.

با رابط کاربری پیشخوان ASUSWRT می‌توان برنامه‌های شبکه را در یک پیرامون ساده راه‌اندازی و بازرسی نمود. به وسیله این رابط کاربری مهار شبکه در این مودم بسهولت و بهترین شکل و بالاترین سرعت ممکن صورت می‌گیرد. این مودم از سرعت پورت ۱۰/۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و بسامد ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و با اکثر سیستم عامل‌های رایج سازگار است.

حتما بخوانید : مودم VDSL ارزان قیمت در ایران

مودم روتر بی‌سیم دی-لینک مدل DSL-2877AL

مودم دی لینک (D-Link) مدل DSL-2877AL از جمله معدود مودم‌هایی است که به صورت ایستاده قرار می‌گیرند؛ این مودم به سه آنتن خارجی مجهز شده که آنتن‌های کناری با فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز مرتبط هستند و آنتن وسطی فرکانس ارتباطی ۵.۰ گیگاهرتزی را منتشر می‌کند. مودم فوق در ابعادی معادل ۲۰x۱۴.۵x۵ سانتی متر طراحی شده که از ارتفاعی  نزدیک  به ۲۸ سانتی متر برخوردار است.

این روتر علاوه بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، از فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز حمایت می‌کند که سرعت انتقال برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه بوده و این مقدار در بسامد ۵ گیگاهرتز به مقدار قابل پروا ۴۳۳ مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد. همچنین مودم یادشده از کلاس‌های ارتباطی ADSL ،ADSL2+ ،VDSL و VDSL 2 حمایت کرده و با اکثر سیستم عامل‌های رایج روز سازگار است.

مودم روتر بی‌سیم تی‌پی‌لینک مدل Archer VR600_V2

مودم Archer VR600_V2 محصول شرکت اسم آشنای چینی یعنی تی‌پی‌لینک (TP-Link) است. مودم TP-LINK Archer VR600 در ابعادی برابر ۲۱۶x۱۶۴x۳۷ میلی متر و در رنگ مشکی طراحی شده است. مودم Archer VR600 از کلاس‌های ارتباطی ADSL2 ،ADSL2+ ،VDSL VDSL2 و اینترنت فیبرنوری با کلاس‌های FTTN ،FTTB ،FTTP و FTTH حمایت می‌کند.

این مودم علاوه بر بسامد ۲.۴ گیگاهرتز، از بسامد ۵ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند که سرعت انتقال برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز مساوی با ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه بوده و این مقدار در بسامد ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد. از نقاط ناتوانی این مودم می‌توان به مشترک بودن پورت WAN با LAN اشاره کرد؛ و جز این مودم Archer VR600_V2 گزینه‌ای پسندیده و با پشتیبانی بالا برای کاربران ختنگی و اداری است.

مودم روتر بی سیم دی‌لینک مدل DSL-224

مودم دی لینک (D-Link) مدل DSL-2877AL از دسته مودم‌های عمودی است. مودم روتر دی‌لینک DSL-224 یک مودم با عملکرد دو گانه ADSL/VDSL است که بیشینه پهنای باند ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را تحت شبکه بی‌سیم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مودم روتر DSL-224 دی‌لینک از چهار پورت RJ-45 سهم میبرد که سه شماره از آنها به چهره اختصاصی برای عملکرد LAN و یکتا از آن‌ها برای حالت ترکیبی LAN/WAN به پیشه میرود.

مودم فوق در رنگ سفید و با ابعاد حدودی ۴۵ × ۱۲۱ × ۱۶۰ میلی‌متر د کمر بستن کاربران قرار می‌گیرد. این مودم از بسامد ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت پورت ۱۰/۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بهره دستگیر و مطابق با کلاس‌های ارتباطی ADSL2 ،ADSL2+ ،VDSL VDSL2 و اینترنت فیبرنوری با کلاس‌های FTTN ،FTTB ،FTTP و FTTH است. این مودم با اکثر سیستم عامل‌های روز بدون مشکل سازگار خواهد بود.

مودم روتر تی‌پی‌لینک مدل TD-W9970

مودم TD-W9970 محصول شرکت نام آشنای چینی یعنی تی‌پی‌لینک (TP-Link) است. مودم TD-W9970 در ابعادی برابر ۳۶ × ۱۳۰ × ۱۹۵ میلی‌متر و در دو رنگ سفید و سفید صدفی طراحی شده است. مودم فوق از کلاس‌های ارتباطی ADSL2 ،ADSL2+ ،VDSL VDSL2 و اینترنت فیبرنوری با کلاس‌های FTTN ،FTTB ،FTTP و FTTH حمایت می‌کند.

دو آنتن خارجی Omni directional و غیر قابل جدا شدن با قدرت ۵ دسی‌بل روی این مودم روتر نصب شده و وای‌فای مودم تی‌پی‌لینک ۹۹۷۰ از نوع N۳۰۰ با پشتیبانی از استاندارد IEEE 802.11n-2009 و سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. این مودم با اکثر سیستم عامل‌های روز سازگار بدون و اتصالی راحت و بدون دغدغه را برای شما فراهم می‌نماید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *