کارت شبکه اترنت

ما در این مقاله قصد داریم شما را با کارت شبکه اترنت ( LAN ) آشنا کنیم .

کارت شبکه چیست ؟

کارت شبکه یا NIC ، به کارتی گفته می شود که از شیارهایی تشکیل شده و در مادربرد قرار دارد . این کارت به عنوان واسط شبکه و سخت افزار رایانه شما شناخته می شود . NIC  مخفف کلمۀ Network Interface Card است.

کارت شبکه برای همۀ شبکه ها یا کامپیوترها به صورت کابلی ، شبکۀ بیسیم ، شبکه اترنت ، شبکه های وای فای و در لپ تاپ ها به صورت سرور قرار دارند .

اجزای داخلی کارت شبکه

  • پردازنده ها یا کنترلر : کارت های شبکه داده هایی را که دریافت می کنند پردازش می کنند .پردازنده ها جزء اصلی ترین بخش کارت شبکه است . داده ها در پردازنده به صورت سیگنال
  • درآمده و مورد استفاده قرار می گیرد .
  • اکسترنال حافظه : این بخش برای ذخیره کردن موقتی داده ها به کار رفته و هنگام پردازش داده ها از ارتباط ها و کانکشن های موجود استفاده می کند .
  • باس ها ( BUS ) : بر روی این قست که در کنارۀ کارت شبکه قرار دارد، ارتباطی بین کامپیوتر و سرور ایجاد می شود . این ارتباط از طریق اسلات افزونه صورت می گیرد .

مزایای کارت شبکه

  • قابلیت اشتراک گذاری بین کاربران
  • ارتباط بسیار مطمئن
  • سرعت بسیار بالا

معایب کارت شبکه

  • از نظر امنیتی مطمئن نیست زیرا هنگام انتقال داده ها و اطلاعات ممکن است به سرقت ( با نفوذ کردن به این اطلاعات ) برود .
  • برای ارتباط بهتر نیاز به پیکربندی دارد .

انواع کارت شبکه

کارت های شبکه در دو نوع کارت شبکه اترنت و کارت شبکه بیسیم یا همان وایرلس قرار دارد .

برا ی مطالعه بیشتر دربارۀ کارت شبکه بیسیم یا وایرلس می توانید مقالۀ مربوطۀ آن را مطالعه کنید .

برای مطالعه بیشتر دربارۀ کارت شبکه گیگ می توانید مقالۀ مربوط به آن را مطالعه کنید .

ما در این بخش قصد داریم شما را با کارت شبکه اترنت آشنا کنیم .

اترنت جزء یکی از فناوری ارتباطی نیز محسوب می شود .

معمولاً در شبکه های محلی یا سیمی مورد استفاده قرار می گیرند . یک شبکۀ اترنت می تواند جمعی از کامپیوترها و دستگاه های هوشمند را که درون یک محیط کوچک قرار دارند را پوشش دهند . کارت شبکۀ LAN در مقایسه با شبکۀ WAN می تواند بخش ها و مناطق بیشتری را پوشش دهد. اترنت یک پروتکل شبکه ای محسوب می شود که می تواند نحوۀ انتقال داده ها را پردازش کند . بیشتر سیستم های یارانه ای و لپ تاپ ها به صورت شبکۀ LAN وجود دارند و می توانند پردازش کنند . شبکه اترنت می تواند بدون ایجاد هیچ مشکلی به سیستم مورد نظر متصل شود .

برای راه اندازی شبکه LAN چه باید کرد ؟

  • برای اتصال به رایانه ها ی شخصی و دستگاه ها می توانید از پورت مربوط به بخش آداپتور اترنت یا همان کارت شبکه استفاده کنید .
  • در کارت های رابط شبکه ، شما می توانید از پورت های USB برای کانکت کردن شبکه اترنت استفاده کنید . قطعات USB که برای اتصال شبکه اترنت استفاده می شوند به صورت یک
  • قطعۀ خارجی به کار برده می شوند .

  • روترها یا هاب ها ، به عنوان یک رابط که به صورت پورت وجود دارند برای اتصال شبکه اترنت استفاده می شوند . روترها یا هاب ها از پورت های RJ-45 برای اتصال به شبکه استفاده می
  • کنند .
  • کابل های شبکه یکی از معمول ترین و پر استفاده ترین راه های ارتباطی با شبکه اترنت است . این کابل ها ضخیم تر بوده و از چهار سیم به هم تابیده شده تشکیل می شوند . همچنین
  • این کابل ها از طریق پورتی استفاده می کنند که سوکت شبکه به صورت RJ-45 است ( سوکت RJ-11 از این سوکت کوچکتر بوده و برای سوکت تلفن استفاده می شود ). کابل های شبکه
  • به تجهیزاتی مانند سوئیچ شبکه مجهز می باشد .

شبکه های WAN دستگاه ها از فاصله های دور به یکدیگر متصل می شوند .

شبکه های اترنتی نسبت به شبکه های WAN سرعت بیشتری دارند . این شبکه ها با رشد و توسعه می توانند سرعت خود را تغییر یا بهبود دهند . امروزه با استفاده از فیبر نوری در شبکه های اترنت به دستگاه های دیگر به مسافت های طولانی امکان پذیر نمی باشد .

تاریخچه اترنت

اترنت در سال 1973 توسط یک پژوهشگر به نام Metcalfe در مرکز تحقیقاتی شرکت زیراکس کشف و به بازار عرضه شد .

هدف این پژوهشگر ایجاد ارتباط بین رایانه های شخصی با چابگر بود . او با استفاده از روش های فیزیکی برای کابل کشی میان دستگاه ها ، شبکه اترنت را به وجود آورد .

شبکه اترنت توانست در مدتی کوتاه مورد پسند مردم قرار گیرد و همۀ مردم از این شبکه برای رفع مشکلات خود استفاده کردند . در آن زمان تکنولوژی شبکه اترنت یکی از پر سر و صدا ترین فناوری های جهان بود .

شبکه اترنت در نسل اول خود می توانست با تمام دستگاه های موجود در شبکه با استفاده از کابل ارتباط بر قرار کند و داده های دیگر دستگاه ها را به اشتراک بگذارد .

اترنت به عنوان یک تکنولوژی محلی شناخته می شود . بیشتر شبکه ها در نسل اول خود به اندازۀ یک مسافت کوتاه بین ساختمان ها به یکدیگر متصل شوند که این فاصله حدود 100 کیلومتر بود . همچنین در زمان های قدیم استفاده از چندین کابل برای ایجاد ارتباط میان دستگاه ها وجود نداشت .

اما امروزه با پیشرفت علم و توسعۀ امکانات ایجاد ارتباط میان چندین دستگاه از فاصله های دورتر امکان پذیر می باشد و امکان ایجاد اتصال به هزاران کیلومتر فراهم شده است .

همانطور که گفته شد شبکه اترنت یک پروتکل است که این پروتکل در شبکه های کامپیوتری به معنای قوانینی است که نحوۀ ایجاد ارتباطات را به صورت قانونی صادر می نماید .

اصطلاحاتی که برای قانون اترنت باید فرا بگیرید !

  • Medium : این اصطلاح به معنای محیط انتقال برای میزان اتصال دستگاه های اترنت در محیط می باشد .
  • Segment : سگمنت به محیط هایی گفته می شود که برای انتقال و اشتراک گذاری داده ها به کار برده می شود .
  • Node : به دستگاه هایی که به سگمنت ها متصل می شوند ، گره گفته می شود .
  • Frame : به بلاک هایی که توسط گره ها و از طریق آن ها داده هایی ارسال می شود فریم گفته می شود . این فریم ها می توانند به صورت زبان انسان باشد .

نکاتی دربارۀ شبکه اترنت

یک دستگاه اترنت به هیچ وجه نمی تواند از نظر IP با دستگاه دیگری یکی باشد . هر دستگاه شبکه IP مخصوص به خودش را دارد .

یکی دیگر از نکات مهم دربارۀ آدرس دهی شبکه اترنت ایجاد یک Broadcast برای آدرس می باشد . هنگامی که آدرس مربوطه در بخش Broadcast باشد ، تمامی گره های موجود در شبکه

دریافت شده و شروع به پردازش خواهد کرد .

You've just added this product to the cart: