سرور شبکه

سرور شبکه چیست ؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با سرور شبکه و انواع سرورها و کاربردهای آن آشنا کنیم .

سرورهای کامپیوتری در زمان های متفاوت برای کاربران روشن بوده و به درخواست های آنان پاسخ می دهد . هنگامی که دسترسی های سرور به بخش های محدودی ختم شده باشد ، سرور شبکه گفته می شود .

به عبارتی دیگر همۀ کامپیوترها در شبکه از سرور خود فرمان می گیرند همچنین نیازهای خود را تحت شبکه تأمین می کنند . سرورهای اینترنتی معمولاً اطلاعاتی که در هر زمان بر روی پهنای باند اینترنت جستجو می شوند و در اختیار کاربر قرار می گیرند

بر روی سرویس قرار می دهد .

منابع سخت افزاری سرورها چه هستند ؟

سرور یکی از قطعات سخت افزاری است که از قطعات خاصی تشکیل شده است و می تواند با بالاترین میزان پردازش عمل کند .

همۀ سرورها معمولاً از پردازنده های قدرتمندی تشکیل شده اند که از چندین هستۀ فیزیکی و مجازی ، RAM بالا ، هاردیسک با فضای ذخیره سازی چندین ترابایتی ، تشکیل شده است .

یکی دیگر از نکات مثبتی که سرورها دارند ، میزان قدرت و عملکرد آن ها می باشد . به همین دلیل سرورها هنگام مواجه شدن با اختلال یا قطعی به صورت 24 ساعته روشن مانده و اتصال خود را از اینترنت قطع نمی کند .

دیتا سنتر چیست ؟

در شبکه های اینترنتی یکی از مهمترین معیارها هنگام دریافت خدمات سرور میزان پایداری آن است .

به محل های ویژه ای که در سرتاسر دنیا وجود دارند و مرکز داده ها جهت نگهداری از سرور و احداث آن به کار گرفته می شود دیتا سرور گفته می شود .

دیتا سنترها تمرکز بسیاری بر روی کیفیت شبکه و میزان پشتیبانی قطعات و نرم افزارهای مورد نیاز برای سرور دارد . این مرکزها داده ها را به صورت تخصصی و با شرایطی مناسب برای استفاده از سرورها در فواصل دور استفاده می کنند .

بنابراین می توان گفت دیتا سنترها مکان هایی برای هزاران سرور در رک ها و کیج ها در اتاقی قرار می گیرند .

معمولاً ساختمان دیتا سنترها در بخش های مختلفی مانند اتاق سرور ، تأسیسات خنک سازی ، اتاق های UPSو اتاق کنترل نگهداری می شوند ، همچنین اتاقی برای اطفای حریق و اتاق مدیریت می توانند جزئی از مکان های نگهداری از سرور باشند .

سیستم عامل سرور چیست ؟

معمولاً بر روی سرورها می توان سیستم عاملی را نصب کرد . با توجه به نوع نرم افزاری که بر روی سرور نصب خواهد شد ، سیستم عامل مناسب آن نصب خواهد شد .

لینوکس : در تمامی توزیع های سیستم عامل کالی ینوکس مانند Debian و … قابلیت نصب سرور وجود دارد .

ویندوز : تمامی نسخه های ویندوز از جمله ویندوز سرور 2012 و ویندوز سرور 2016 و نسخۀ قدیمی آن که ویندوز سرور 2008 است این قابلیت را دارند که بر روی سرور نصب شوند .

مجازی سازها : مجازی سازهایی مانند Vmware ESX و … جزء ماشین های مجازی هستند که قابلیت نصب و اجرای سرور را دارند .

ویژگی های سرور

  • اتصال دائمی به اینترنت مهمترین ویژگی سرور می باشد .
  • امنیت بالا یکی دیگر از مهمترین ویژگی های سرور می باشد .
  • میزان قدرت پردازش و محاسباتی سریع و بسیار بالا
  • عملکرد بالا
  • پیاده سازی Raid به صورت نرم افزاری و سخت افزاری بر روی سرورها
  • منحصر بودن منابع سخت افزاری

انواع سرورها و کاربرد آن ها

  • سرور اشتراکی : معمولاً بر روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربرد آن و تعداد وب سایت ها ، دیتا بیس ها یا میل دامین قرار می گیرد . یک سرور اشتراکی با اعم از پردازنده ها

، پهنای باند اینترنتی ، فضای ذخیره سازی و … به عنوان مدیر سرور بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود .

  • سرور اختصاصی مجازی : میزان بزرگی این سرور به دلیل منابع اختصاصی آن از سرویس های اشتراکی بزرگ تر بوده است و آن ها می توانند با استفاده از مجازی سازها به قسمت های مختلفی تقسیم شده و به عنوان یک سرویس میزبان در اختیار کاربر قرار بگیرند .
  • سرور اختصاصی : معمولاً شرکت های بزرگ و وب سایت هایی که از بازدید بسیار بالایی برخوردارند می توانند از این سرور استفاده کنند .

کاربران در این سرویس ها می توانند از نحوۀ قرار گیری رک ها و پهنای باند و میزان فضای ذخیره سازی اطلاعات به صورت اختصاصی استفاده کنند .

وب سرور : این سرورها معمولاً برای راه اندازی وب سایت و هاستینگ استفاده می شوند .

میل سرور : میل سرورها برای دریافت  ارسال ایمیل استفاده می شوند . شما با نصب نرم افزار ایمیل بر روی سرور خود می توانید از خدمات ایمیل به خوبی استفاده کنید .

دیتا سرور : معمولاً در این پیکربندی ها که برای بانک های اطلاعاتی و شرکت ها توسط یک نرم افزار یا سرویس انجام می شود .

اپلیکیشن سرور : معمولاً بر روی این سرورها نرم افزارهایی که مورد استفادۀ کاربران است نصب می شود و شما می توانید از طریق رایانه های شخصی خود به آن دسترسی داشته باشید .

فایل سرور : این سرورها جزء یکی از اساسی ترین و ساده ترین سرورها برای اشتراک گذاری و انتقال فایل ها می باشد .

DNS سرور : این سرویس که توسط تنظیمات DNS وب سایت انجام می شود ، وظایفی مربوط به Resolve شدن آدرس سرورهای IP که مربوط به وب سرور و … بوده است بر عهدۀ اینترنت می باشد .

گیم سرور: یک نوع اپلیکیشن سرور می باشد که بهترین و بیشترین کاربرد را در بازی ها دارد . این سرور کاربرانی را که به یک شبکه متصل هستند را می تواند در یک بازی به یکدیگر مرتبط کند .

Media سرور : معمولاً این سرور جهت اشتراک گذاری چند رسانه ای استفاده می شود .

پراکسی سرور : این سرور یک رابط بین سرور اصلی و کلاینت می باشد که اطلاعات را از دو طرف گرفته و پس از بررسی آن را به گیرنده ارسال می کند .

بهترین دستگاه سرور

پیکربندی سخت افزاری و میزان ساخت شبکه و اینترنت پر سرعت و قدرتمند یکی از مهمترین معیارها برای دستگاه سرور می باشد . همچنین امنیت مهمترین نکتۀ یک سرور برای سازمان ها

و شرکت های اطلاعاتی می باشد .

 

You've just added this product to the cart: