قطعات سرور

قطعات سرور شامل چه اجزایی می شود ؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با اجزاء و قطعات سرور آشنا کنیم. شما به عنوان یک مدیر سرور باید اطلاعات کامل و دقیقی را درباره سرورها و اجزاء داخلی آن بدانید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

سرور چیست ؟

سرور معمولاً برای کنترل ، مدیریت و میزبانی دستگاه های مختلف استفاده می شود. سرور یک کامپیوتر همیشه روشن بوده و در دسترس می باشد. هنگامی که این دسترسی تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد ، آن را سرور تحت شبکه می نامند.

تمامی کامپیوترهای موجود در این شبکه داخلی از یک کامپیوتر فرمان می گیرند. همچنین نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تأمین می کنند. اگر شبکه های داخلی را به یک کامپیوتر متصل شده به اینترنت تشبیه کنیم ، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوترهای همیشه در دسترس و روشن رو به رو خواهیم بود.

این سرورهای اینترنتی اطلاعاتی که در هر شبانه روز بر پهنای اینترنت جستجو می کنید ، در اختیار شما قرار می دهد. در سرورهای میزبانی وب ، معمولاً کامپیوتر قدرتمند و از لحاظ سخت افزاری بسیار بالا است. به همین دلیل می توانند یک یا چند سایت را میزبانی کنند.

وظیفه سرور و قطعات سرور

سرورها معمولاً در مکانی به نام دیتاسنتر ، نگهداری می شوند. سرورهایی که در شبکه دیتاسنتر قرار دارند به اینترنت بسیار پرسرعت و پایداری متصل می شوند. همچنین IP های خاصی روی آن ها ست می شوند. سپس اقدامات مورد نیاز دیگر مانند نصب سیستم عامل ، پیکربندی و … به صورت ریموت و از راه دور انجام خواهد شد. اگر سرور به صورت واحد در اختیار شما قرار بگیرد، می توانید آن را به سرور اختصاصی با ابزارهای نرم افزاری خاص به چند بخش تقسیم کنید و به هر بخش از آن سرور مجازی می گویند. سرورهای مجازی به صورت نرم افزاری از سرورهای اختصاصی گرفته می شوند. میزبانی وب ، معمولاً به دو دسته سرور مجازی و سرور اختصاصی دسته بندی می شود.

سرویس دهنده و سرویس گیرنده

  • Server : به کامپیوترهایی که خدمات و سرویسی را به کلاینت ها ارائه می دهند سرویس دهنده می گویند.
  • Client : کامپیوتری که از سرورها خدمات سرویسی را دریافت می کنند سرویس گیرنده می گویند. کلاینت ها از طریق شبکه به سرور متصل می شوند. از سرورهای رایج می توان به- MailServer – WebServer – GameServer DateBaseServr اشاره کرد.
نقش سرور در دیتا سنترها

گروه بزرگی از سرورها که برای زیر ساخت های ارتباطی و امنیتی که در ذخیره سازی و پردازش و توزیع داده ها است دیتا سنتر گفته می شود. فضای مورد نیاز برای سرورها باید متناسب با حجم فیزیکی کیس و میزان نیاز شما به سرور می باشد. بیشتر سرورها در رک، تنها به یک یونیت نیاز دارد. یونیت ردیفی از اتاقک رک می باشد.

هر یونیت در اتاقک رک ، حدود 4.445 سانتیمتر ارتفاع دارد. رک ها یونیت های مختلفی دارند که این اندازه از 6 یونیت تا 47 یونیت ادامه دارد. معمولاً این رک ها و یونیت ها از بدنه توری شکل ، برای چرخش هوا طراحی شده اند. این عمل باعث افزایش دما ، داخل یونیت ها و جلوگیری از آن می شود. سرورها در دو حالت اجاره ای یا کولو در دیتا سرورها استفاده می شوند. در حالت اجاره ای ، مالکیت سرور به صورت کامل در اختیار دیتا سنتر است. اما در حالت کولو ، مالکیت سرور در اختیار ما بوده است ولی فضا و امکانات دیتا سنتر برای آن استفاده می گردد. حالت دوم هزینه کمتری را در مقایسه با حالت اجاره ای دارد.

نکته : پس از خرید سرور و قرار دادن آن در رک ، به وسیله سیستم های اتوماسیون نرم افزاری می توان پیکربندی آن را ثبت کرده و از سالم بودن آن مطمئن باشید.

گاهی اوقات برای انجام برخی اقدامات نیازی به دسترسی فیزیکی به سرور نیست ، و می توان به صورت ریموت این کار را انجام داد. همچنین در مواقعی که سرورها دچار مشکل می شوند می توانید از عوامل ارتباطی دیتا سنتر برای رفع مشکل استفاده کنید.

قسمت های اصلی یک سرور

اولین طراحی و معماری در سرورهای تیغه ای و بقیه سرورها ، توسط کریستوفرهیپ و دیوید کیکبی ، در سال 2001 انجام گردید. این دو جزء افراد شرکت RLX بودند. نام سرورهای تیغه ای زمانی به وجود آمد که محققان توانسته بودند کارت هایی را که شامل حافظه ، پردازنده ، درگاه ورودی و خروجی و ذخیره سازی فلش را داشته باشد طراحی کنند.

با این عمل تولید کنندگان توانستند یک سرور کامل به همراه سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز برای یک سرور را طراحی کنند. بنابراین این کارت ها توانستند به طور مستقل روی شاسی ها نصب شده و شروع به کار کنند.

منبع تغذیه سرور

سرورها برای تأمین انرژی خود نیاز به یک منبع تغذیه دارند. سرورهای ضعیف نیازمند تعداد زیادی منبع تغذیه هستند. حتی سرورهای بزرگ و قدرتمند نیز به سه برابر سرورهای ضعیف نیازمند منبع تغذیه هستند. در سیستم های تیغه ای تنها از یک منبع تغذیه استفاده می کنند که این منبع در مرکز شاستی نصب شده است. سرورهای تیغه ای باعث پیشرفت علم و کاهش هزینه ها در تهیه سرور شده است. زیرا برای تکمیل یک سرور دیگر نیازی به تعداد زیاد منبع تغذیه ندارید.

خنک کننده های سرور

هنگام استفاده از سرور، تجهیزات شروع به تولید انرژی گرمایی و حرارتی می کنند. گرما و حرارت به هیچ عنوان برای ابزارها و وسایل الکتریکی مفید نبوده و باعث آسیب دیدن به قطعات آن وسایل می شود. بنابراین شما باید از خنک کننده های قوی برای جلوگیری از این امر تهیه کنید.

ذخیره سازی سرور

کامپیوترهای عادی از یک هارددیسک ، برای نگهداری اطلاعات سیستم عامل و برنامه های کاربردی استفاده می کند. اما سرورها نیازی به یک سری اطلاعات به صورت همیشگی ندارند. شما می توانید با ایجاد متدهای ارتباطی مثل : SATA, SAS, ISCSI,FireWIRE در سرورها ، استفاده کنید. در سرورهای تیغه ای ، این قطعات به طور مستقل و مجزا در شاسی متصل می شوند. با این عمل شما می توانید سیستم های پرسرعت اما کم حجمی داشته باشید.

شبکه سرور

سیستم های تیغه ای معمولاً شامل کنترلرهای اترنت و آدابتور هاست می باشد. سیستم های تیغه ای شامل اینترفیس متصل شده به مادربرد هستند. شما می توانید از فیبر نوری که روی اینترفیس اترنت قرار دارد با آدابتور شبکه ترکیب کنید. سرورهای تیغه ای این قابلیت را دارند که پورت های خارجی مستقلی را داشته باشند.

ماژول های سرور

امروزه با افزایش روزافزون اطلاعات و رشد دیتاسنترها برای نگهداری حجم عظیمی از اطلاعات نیازمند یک سرور با سرعت بالا می شوید. سیستم های تیغه ای بهترین گزینه برای مدیران شبکه است. زیرا این سرورها از خنک کننده و منبع تغذیه فوق پیشرفته ای برخوردار است. همچنین با سرعت بسیار بالا اطلاعات و داده ها را پردازش کرده و حجم کمی از آن ها را در داخل محل ذخیره سازی اش نگهداری می کند. استفاده از ماژول های تیغه ای برای متصل کردن سوئیچ ها ، روتر ، SAN و … بهترین گزینه برای این شبکه ها می باشد.

You've just added this product to the cart: