مودم فیبر نوری چیست؟ | تفاوت ONT و ONU

مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری چیست؟ | تفاوت ONT و ONU

مودم فیبر نوری به عنوان یک رابط اتصال بین دستگاه های الکترونیکی و شبکه های اینترنتی عمل می کند. حروف اختصاری شده مودم فیبر نوری FOM می باشد. در شبکه های اینترنتی و دستگاه های اینترنتی از کابل فیبر نوری جهت انتقال سیگنال ها استفاده می شود.

پروتکل مورد نیاز برای مودم های فیبر نوری از نوع FTTH است. در ادامه این مقاله با آلفانت همراه باشید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را در رابطه با این نوع مودم ها و کابل های مربوط به آن کسب کنید. اگر قصد خرید مودم فیبر نوری را دارید، پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از انواع مودم های فیبر نوری کسب نمایید.

مواردی که قصد داریم در ادامه این مقاله به آنها بپردازیم:

  • مودم فیبر نوری چیست؟
  • انواع مودم های فیبر نوری
  • تفاوت بین مودم فیبر نوری از نوع ONT و ONU
  • معرفی بهترین مودم فیبر نوری یا GPON
  • مهمترین نکات خرید مودم

مودم فیبر نوری چیست؟

یکی از تجهیزات مدرن و رایج امروزی برای متصل شدن به شبکه اینترنت پرسرعت مودم فیبر نوری می باشد. با استفاده از این محصول می توانید در بخش هایی از کشور که دارای زیر ساخت های مناسب از لحاظ مخابراتی است به راحتی به اینترنت فیبر نوری متصل شوید.

به عبارتی دیگر میتوان گفت: به دستگاهی که به سمت مشترک نصب شود و ترتیب کابل ها مخصوص اینترنت فیبر نوری در آن به کار رفته باشد، مودم فیبر نوری می گویند. مودم های فیبر نوری معمولا دارای پورت های مختلف با تعداد زیاد هستند. با داشتن این ویژگی در این دستگاه می توانید یک شبکه اینترنتی راه اندازی کرده و چندین نفر را به طور همزمان به اینترنت متصل کنید.

انواع مودم فیبر نوری

شرکت هایی که به ساخت این دستگاه ها می پردازند، هر یک از آنها با ویژگی ها و کاربرد های متفاوتی می سازند. بسیاری از این مودم های فیبر نوری دارای شباهت های بسیاری به یکدیگر اند. همچنین تفاوت های آنها نیز آنچنان محسوس و زیاد نیست.

جالب است بدانید، اولین نمونه یک مودم فیبرنوری با نام ONT یا Optical Network Terminal روانه بازار شد. این نوع مودم ها معمولا مناسب مصارف شرکت های کوچک و خانگی می باشد.

زمانی که کابل های نوری در محل مورد نظر کشیده می شوند، می توان مودم های فیبر نوری ONT را قابل استفاده نمود. یکی دیگر از مودم های فیبرنوری با نام ONU یا Optical Network Unit توسط یک شرکت معتبر تولید و وارد بازار شد.

این نوع مودم ها شباهت بسیار زیادی به مودم ONT دارد. لازم به ذکر است شرکت های سازنده هر دو مودم متفاوت بوده است اما شباهت های بسیاری نسبت به یکدیگر دارند. در ادامه کار قصد داریم شما را با به تفاوت های این دسته از مودم ها آشنا کنیم.

مودم فیبر نوری ONT

این نوع دستگاه ها عملکرد بسیار عالی در ارائه خدماتی همچون انتقال صدا، ویدئو و اینترنت دارد. مودم های فیبرنوری ONT مدل هوآوی سری EchoLife میتواند انتخاب مناسبی برای استفاده از شبکه های خانگی و فراهم کردن پهنای باند گسترده با استفاده از پروتکل FTTH را برای شرکت های کوچک و مصارف خانگی به ارمغان بیاورد.

سری EchoLife مدل هوآوی با  استفاده از تکنولوژی GPON و دارا بودن پورت های POTS و FE/GE ، امکان دسترسی به وایرلس و پهنای باند بالا می تواند نیاز مشتریان را به خوبی بر طرف کند.

  • امکان کانفیگ کردن از راه دور
  • امکان تست دستگاه ها از طریق پورت POTS
  • کنترل و نظارت روی لینک ها
  • مصرف بهینه انرژی

یکی از متداول ترین مدل های مودم فیبرنوری ONT در بازار با نام HG8245H است. این دستگاه دارای 4 پورت اترنت از نوع GE و 2 عدد پورت آنالوگ تلفن می باشد. لازم به ذکر است این دستگاه می تواند به عنوان یک اکسس پوینت وایرلسی به کار آید.

مودم فیبر نوری مدل ONU

یکی از بهترین دستگاه های در حال حاضر بازار مودم فیبرنوری هوآوی مدل SmartAX MA5620 می باشد. مهمترین ویژگی این مودم فیبرنوری داشتن قابلیت مدیریت از راه دور می باشد. به این دلیل می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در مجتمع های مسکونی و شرکت های بزرگ باشد.

این مودم فیبرنوری برای فراهم کردن بستر لازم پهنای باند بیشتر از سرویس انتقال دهنده VOIP بر روی شبکه FTTB استفاده می کند. شبکه FTTB مخفف عبارت Fiber To The Building می باشد. مودم های ONU برای استقرار در شرایط های مختلف حتی در دما و رطوبت بالا طراحی شده است.

نکته مثبتی که در این نوع مودم ها وجود دارد قابلیت قرارگیری در هر نوع فضای داخلی و خارجی می باشد. علاوه بر آن قابلیت های بیشتری همچون اطمینان بالا، فاقد صدای فن و مصرف بهینه انرژی جزء سایر امکانات و قابلیت های مثبت این مودم می باشد.

مودم های فیبر نوری

تفاوت مودم فیبرنوری ONT و ONU

همانطور که در بخش بالا اشاره شد هر دوی این مودم ها شباهت بسیاری با هم دارند، اما تفاوت هایی که این دو دارند می توان به شبکه GPON اشاره کرد. بسیاری از مودم های فیبرنوری از طرف کاربر نصب می شوند؛ سپس مصرف کنندگان از طریق سرویس مشخص شده اینترنت مورد نظر خود را دریافت می کنند.

برخی ویژگی های کوچک و جزئی در این مودم ها وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. اصلی ترین تفاوت در این دو دستگاه پروتکل های آنها می باشد. مودم فیبر نوری ONT از پروتکل های FTTH پشتیبانی می کند. در مقابل مودم فیبر نوری ONU از پروتکل های FTTB استفاده می کند. دومین تفاوتی که در این دستگاه ها وجود دارد تعداد پورت ها است.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری

به اینترنتی که توسط فناوری فیبر نوری با استفاده از کابل فیبر نوری انتقال می یابد انتقال فیبر نوری می گویند. معمولا این نوع کابل ها برای انتقال داده از طریق سیگنال های نوری به کار رفته می شوند.

از نظر انتقال داده و پهنای باند هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. برای انتقال اطلاعات و داده ها از سویس ها و کابل های فیبر نوری در کنار باقی تجهیزات فیبرنوری استفاده می کنند.

سیگنال های نوری معمولا دارای سرعت و کیفیت بالایی هستند. کابل های فیبر نوری نسبت به کابل های مسی دارای مقاومت بیشتری هستند. به این نوع اینترنت ها UFB گفته می شود. اینترنت UFB مخفف عبارت Ultra Fast Broadband می باشد.

کاربرد فیبرنوری چیست؟

معمولا از مودم های فیبرنوری در شبکه های انتقال داده به دلیل سرعت بالا استفاده می کنند. این دستگاه ها در برابر اختلالات الکترومغناطیسی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهند. این نوع دستگاه ها می توانند اطلاعات را تا سرعت 12 مگابیت در ثانیه و مسافتی حدود 80 کیلومتر در بستر اینترنت انتقال دهند.

میزان سرعت و مسافت انتقال اطلاعات به نوع و جنس کابل فیبر نوری بستگی دارد. برای سفارش بهترین مدل فیبر نوری متناسب با کسب و کارتان تنها کافیست به سایت آلفانت ایران مراجعه نمایید. امیداواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را با مهمترین نکات فیبر نوری آشنا کرده باشیم.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *