سرور های ایستاده

سرور های ایستاده و تیغه‌ای

ما در این مقاله قصد داریم شما را با سرور های ایستاده و سرور های تیغه ‌ای آشنا کنیم. شما به عنوان یک مدیر شبکه می‌بایست با انواع سرور ها آشنا باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

سرور های ایستاده ، رکمونت و تیغه‌ای

سرور در واقع یک قطعه از سخت افزار کامپیوتر است. این قطعه وظیفه پردازش درخواست‌ها ، عملکرد مناسب ، ارائه سرویس‌ ها به برنامه‌ها را دارد. معمولاً سرور ها دارای قدرت پردازشی ، حافظه و دستگاه ‌های ذخیره سازی بیشتری ، نسبت به کامپیوتر های خانگی دارند.

سرور ها به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند : سرور های ایستاده ( Tower ) ، سرور های رکمونت ( Rackmount ) ، سرور های تیغه ‌ای ( Blade )

برای استفاده بهتر و بهینه از سرور و امکانات آن باید ساختار مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. معیارها و فاکتورهای زیادی برای انتخاب نقش سرور وجود دارند مانند :

  • فضای مناسب
  • بودجه برای خرید سرور
  • یکپارچگی
  • پیاده سازی
  • فضای مورد نیاز مناسب برای دستگاه‌های ذخیره سازی
  • پردازش

به همین دلیل شما باید قبل از خرید سرور بدانید ، کدام ساختار مناسب کسب و کارتان است. اگر شما یک متخصص فناوری اطلاعات یا در سازمان‌ های مختلفی مشغول به کار هستید ، به احتمال زیاد می دانید که به چه سروری نیاز خواهید داشت ، اما اگر تجربه زیادی در این مورد ندارید ، می ‌توانید ادامه این مقاله را مطالعه کرده تا اطلاعات مورد نظرتان را درباره ساختار های سرور ، نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنید.

سرورهای ایستاده

 

یکی از اصلی‌ترین مدل‌های پایه سرور ، سرور های ایستاده می‌باشد. متأسفانه برخی از افراد این سرورها را با کامپیوترهای خانگی اشتباه می‌گیرند. در ظاهر ، سرور های ایستاده شباهت زیادی به کیس کامپیوترهای خانگی دارد.

این سرور ها طوری طراحی شده‌اند که عملکرد مناسبی را در حالت پایه ارائه دهند ، به همین دلیل قیمت بهتر و مناسب‌تری دارند. متأسفانه امروزه یکی از معیار های افراد برای خرید سرور های ایستاده ، گران بودن آن است. سرورهای ایستاده به فضای فیزیکی بزرگ و زیادی نیاز دارند. نسبت به اندازه سرورها ، مدیریت و سازمان‌دهی آن‌ها سخت‌تر می‌شود. هر چه اندازه و فضای سرور های ایستاده بیشتر باشد ، میزان مدیریت و سازمان‌دهی آن سخت‌تر خواهد بود.

هر یک از سرور های ایستاده به فضای زیادی نیاز دارند همچنین باید به صورت جداگانه ، کیبرد ، موس و خروجی تصویر یا KVM را برای آن تهیه کنید. اگر شما از تعداد زیادی دستگاه جانبی و شبکه استفاده می‌کنید ، هرگز نباید این سرور را برای کار خود تهیه کنید، زیرا نحوه اتصال و نظم دادن سیم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

مزایای سرورهای ایستاده

  • مقرون به صرفه بودن آن : یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مدیران شبکه ، سرور های ایستاده است زیرا بسیار ارزان وبا ساختاری مناسب در بازار وجود دارد.
  • خنک سازی : سرور های ایستاده به دلیل تراکم سخت افزاری کمی که دارند ، به راحتی خنک می ‌شوند.
  • مقیاس پذیری : سرور های ایستاده به راحتی شخصی سازی شده و از آپگرید سخت افزاری آسانی تهیه شده است.

معایب سرورهای ایستاده

  • قدرت سخت افزاری کم : این سرور ها به دلیل قدرت بسیار پایین پردازشی گزینه مناسبی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ نیست ، اما اگر شما یک سازمان یا شرکت نو پا هستید، می ‌توانید از این سرور های ایستاده استفاده نمائید.
  • مدیریت سیم‌ها : از دیگر معایب سرورهای ایستاده می‌توان به سخت بودن سازمان‌دهی و مدیریت سیم‌های آن اشاره کرد.
  • فضای فیزیکی بزرگ : همانطور که در توضیحات گفته شد ، این سرور ها نیاز به یک فضای بزرگ دارند ، و این موضوع نشانگر معایب سرور ایستاده است.

سرورهای تیغه‌ای

این سرورها یکی از مدرن‌ترین ساختارهای سرور در بازار است. ساختار این سرور به عنوان یک رک تر‌کیبی شناخته می‌شود. به رک‌های ترکیبی ، هیبرید نیز گفته می ‌شود. در این ساختار ، سرور ها در کنار یکدیگر درون یک سیستم تیغه‌ای قرار می‌گیرد. بزرگ‌ترین مزیت سرور های تیغه ‌ای کوچک بودن آن ‌ها است. این سرور ها در اندازه ‌های کوچک و استانداردی در ساختار کلی سرور ها وجود دارند که باعث جلوگیری هدر رفتن فضای فیزیکی می‌شوند.

سرور های تیغه ‌ای از استانداردهای IEEE پیروی می‌کنند ، و اندازه استاندارد آن‌ ها بر اساس یونیت معرفی می‌شود. سرورهای تیغه‌ای مانند رک می‌توانند شامل دستگاه‌های دیگر باشند.

برای اطلاعات بیشتر از سرور های رک و رکومنت می‌توانید به مقاله سرور های رکومنت مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرور های شبکه می ‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

در این ساختار ماژولار ها کار می‌کنند و در این طراحی میزان مصرف انرژی بسیار کمتر و میزان اشغال فضای فیزیکی آن کوچکتر خواهد بود. مهترین نکته سرور های تیغه ‌ای کم مصرف بودن و کم حجم بودن آن‌ ها می‌باشد. همچنین این سیستم‌ها از قابلیت هات پلاگ ( Hot Plug ) پشتیبانی می‌کنند. میزان قدرت پردازش بالا و راندمان کاری بالا در این سرور ها معمولاً در بخش Grid Computing مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

بسیاری از سرور های تیغه ‌ای طوری طراحی شده‌اند که برای جداسازی و اتصال به سرور جدید نیاز به خاموش کردن کل سرور ندارند. همچنین قابلیت آپگرید سخت افزاری دارند و کاربران به راحتی می‌ توانند پردازنده ، حافظه ، دستگاه ذخیره سازی و … را اضافه کنند.

مزایای سرورهای تیغه‌ای

  • مدیریت بالا : در این سرور ها ، شما می‌توانید تمامی سرور ها را از طریق یک رابط کاربری متصل نمائید که برای نگهداری و نظارت آن نیاز به زمان بسیار کم و کوتاهی دارید.
  • کابل کشی : سرور های تیغه ‌ای نیازی به کابل کشی پیچیده ندارند و این کار نسبت به ساختارهای رک و سرورهای ایستاده بسیار آسان‌تر است.
  • اندازه مناسب و استاندارد : این سرور ها به دلیل کوچک بودن به هیچ عنوان قابل مقایسه با سرورهای ایستاده و رک نیستند. زیرا سرورهای تیغه‌ای بسیار کوچکتر بوده و فضای کمتری را اشغال می ‌کنند.
  • خطای کم : با توجه به اینکه این سرور از ساختار بسیار باریکی تشکیل شده است ، اما اتصال آن به سرور های دیگر بسیار آسان‌تر بوده ، به همین دلیل احتمال بروز خطا نیز کمتر است.

معایب سرورهای تیغه‌ای

  • پیکربندی : با توجه به اینکه آپگرید کردن سرور ها در این مدل آسان بوده است اما برای خرید و پیاده سازی آن در سازمان یا شرکت مورد نظر بسیار هزینه‌بر است.
  • تهویه : سرور های تیغه ‌ای دارای قدرت پردازشی بسیار بالایی هستند ، اما به خاطر کوچک بودن و تراکم پذیری سخت افزارشان نمی‌توانند عملیات خنک سازی و تهویه را به درستی انجام دهند.
You've just added this product to the cart: