روتر وایرلس

روتر وایرلس چیست ؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با کاربردها و انواع روتر وایرلس آشنا کنیم.

معرفی روتر وایرلس

مسیریاب بیسیم یا روتر وایرلس معمولاً کاربرد بسیار فراوانی در خانه ها دارند. این دستگاه ها به صورت سخت افزاری بوده و جزء قطعات ارائه دهنده خدمات اینترنتی به وسیله کابل شبکه یا اینترنت XDSL می باشد. به انواع خط اشتراک دیجیتال ، اینترنت XDSL گفته می شود . یک مسیریاب بیسیم یا همان روتر وایرلس ترکیب شده از اکسس پوینت و WAP می باشد. که این عبارت به معنای نقطه دسترسی بیسیم ، به مسیریاب است.

روتر چیست ؟

یک روتر می تواند شبکه های محلی را به بقیه شبکه های محلی و تجهیزات شبکه به اینترنت متصل نماید. یک دستگاه وایرلس اکسس پوینت ، می تواند با استفاده از فرکانس های رادیویی در باندهای 900 مگاهرتزی و 60 ، 5 ، 3.6 و 2.4 گیگاهرتزی به صورت بیسیم به شبکه وصل شود.

WAP مخفف کلمه Wireless Accbss Point است. امروزه جدیدترین روتر های بیسم ، بر اساس استانداردها و قوانین IEEE 802.11ac Wave2 تولید می شوند و بیشتر آن ها با نام Wave2 شناخته می شوند. گاهی اوقات به روتر بیسیم ، WLAN یا همان شبکه بیسیم گفته می شود. نام دیگر شبکه بیسیم ، WiFi است.

معنی WiFi  چیست ؟

وای فای به معنای اتصال بیسیم است. نقطه اتصال وای فای ، معمولاً مکانی برای سازگاری دستگاه های دیگر به اینترنت است. وای فای یک نام تجاری است که توسط شرکت اینتر برند ، برای اتحادیه اترنت بیسیم ایجاد شد. این نام به عنوان نشان همکاری و بازاریابی برای اینترنت و وای فای طراحی شده است.

پروتکل ها و استانداردهای وای فای در برقراری ارتباطی دستگاه های بیسیم به صورت IEEE 802.11 می باشد.

انواع روتر وایرلس

  • Mobile Hotspot : نقطه اتصال تلفن همراه یکی از مهمترین و رایج ترین امکانات این دستگاه است. زمانی که شما از تلفن همراه خود برای یک نقطه اتصال استفاده می کنید ، سایر دستگاه ها می توانند به شما متصل شده و داده های مختلفی را با دستگاه مورد نظر به اشتراک بگذارند.
  • روتر WiFi قابل حمل : معمولاً نوع نقطه اتصال همراه به نوع اتصال وای فای قابل حمل مربوط می شود. این قطعه یک دستگاه سخت افزاری کوچک بوده که حمل کننده اپراتورهای شبکه تلفن های همراه می باشد. این اپراتورها سیگنال های 3G و 4G را پخش می کنند و می توانند چندین دستگاه را به صورت بیسیم پشتیبانی نمایند.
  • روترهای WiFi رومیزی : یکی از رایج ترین روش ها برای کاربران و دسترسی آن ها به شبکه بیسیم ، روترهای رومیزی می باشند. این روترها شبیه به یک جعبه کوچک با چند آنتن هستند. از نکات منفی روترهای رومیزی می توان به سرعت سیگنال آن اشاره کرد که هر چه کاربر از روتر دورتر باشد ، سرعت سیگنال ضعیف تر خواهد شد.

روترهای بیسیم چه کاری انجام می دهند ؟

روترهای وایرلس شبیه به دستگاه های قدیمی مانند رادیو ، از امواج رادیویی برای ایجاد اتصال استفاده می کنند. روتر دیتاها را به امواج رادیویی تبدیل می کند و توسط آنتن این امواج را پخش می کند. کامپیوترهای خانگی یا دستگاهایی که به روتر مجهز هستند ، این امواج را رمز گشایی کرده و به دیتا تبدیل می کنند. این تبدیل شدن باعث می شود تا دیتا سریع تر و بهتر عمل کند.

آدابتورهای شبکه ، امواج رادیویی را در دو فرکانس مختلف 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی ، پخش می کند. معمولاً این فرکانس ها قدرت و توانایی بیشتری از تلویزیون و گوشی ها دارند و قادر هستند ، تا چندین دستگاه را با این فرکانس متصل نمایند.

بهترین استانداردها و قوانین وایرلس

وایرلس از استانداردهای مختلفی برخوردار است، که در زمان خرید روتر باید به آن دقت داشته باشید. یکی از این نکات تعداد متصل شونده ها به دستگاه روتر می باشد. امروزه افراد زیادی در خانه توسط چندین دستگاه به روتر متصل می شوند. بنابراین در نظر گرفتن این نکته در خرید روتر، می تواند بسیار به شما کمک کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ، میزان پهنای باند روتر وای فای می باشد. یک روتر وای فای استاندارد باید از پروتکل های 802.11ac و 802.11n پیروی کنند.

وایرلس 802.11n : این نوع وایرلس از استانداردهای قدیمی استفاده می کند و کندتر از استانداردهای جدید می باشد. در حال حاضر برای انجام بازی های آنلاین و تماشای ویدئوهای 4k به هیچ عنوان مناسب نبوده ، و نسبت به نسل جدید خود بسیار ارزان تر است.

وایرلس 802.11ac : اگر برای شما سرعت مهم است، پیشنهاد می کنیم از این نسل روتر استفاده کنید، زیرا نسبت به استانداردهای قدیمی از پروتکل های نسل جدید بهتر و از پهنای باند بیشتری برخوردار بوده است. همچنین قابلیت پشتیبانی از چندین دستگاه را به صورت همزمان دارد.

چرا باید روتر وایرلس تهیه کنیم ؟

دلایل زیادی برای خریدن یک روتر وجود دارد. برای مثال امکان اتصال چندین دستگاه به یک اینترنت جزء مهمترین عوامل خرید روتر وایرلس می باشد. اگر چندین دستگاه دارید که همیشه نیاز به اتصال اینترنت دارند، باید یک روتر بیسیم تهیه کنید. بسیاری از دستگاه های الکتریکی که به بازار وارد شده اند ، نیاز به اتصال اینترنت دارند. به عنوان مثال : لپ تاپ ها . دلیل دیگری که شما نیاز به خرید روتر وایرلس دارید، امکان ارتباط بین چندین دستگاه بدون کابل است. روترهای وایرلس نه تنها باعث اشتراک گذاری اینترنت بین چند دستگاه می شود بلکه ، می تواند داده هایی را بدون نیاز به کابل از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال دهد.

با استفاده از روترهای وایرلس می توانید از شبکه خود محافظت کرده و امنیت را در آن ها ایجاد نمائید. روترها معمولاً دارای فایروال می باشند. روتر با داشتن فایروال می تواند دیتاهایی را که در شبکه در حال انتقال هستند را از نظر امنیت حفظ کند.

با استفاده از روتر وایرلس از کابل ها ، برای اتصال خلاص می شوید. با داشتن یک روتر، دیگر نیازی به کابل ندارید و می توانید به راحتی داده ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید.

از کابل ها برای سرعت اینترنت استفاده کنید

در بسیاری از موارد شما نیازی به کابل شبکه برای اتصال ندارید. اما گاهی اوقات برای تان موقعیت ضروری پیش می آید که مجبور می شوید از کابل برای سرعت بیشتر استفاده کنید.

You've just added this product to the cart: