کیس سرور

کیس سرور | تفاوت بین کیس رایانه شخصی با کیس سرور

ما در این مقاله قصد داریم شما را با کیس سرور و تفاوت آن با کیس رایانه شخصی آشنا کنیم.

کیس سرور چیست ؟

این کیس ها شامل 8 محفظه کشویی می باشند. که در این 8 محفظه ، درایو نوری ، پورت های USB ، دکمه های Power و Reset قرار دارند. در بسیاری از شرکت ها و مؤسسات تجاری ، کیس سرورهایشان در بخشی به نام رک قرار دارد. این رک ها مانند جعبه ای درون یک کمد جای دارند. اما رک ها مانند کمد و کابینت از جنس چوب و پلاستیک نیستند. رک ها وسیله ای برای ایجاد نظم و سازمان دهی تجهیزات شبکه است. تا در هنگام ایجاد مشکلات احتمالی در کمترین زمان رفع شوند. لازم به ذکر است جنس بدنه رک ها فلزی است.

منابع سخت افزاری سرور چیست ؟

سرور از قطعات سخت افزاری خاصی تشکیل شده است. که بالاترین مقدار پردازش و عملکرد از آن ها انتظار می رود. معمولاً سرورها از پردازنده ای قدرتمند با تعداد زیادی هسته فیزیکی یا مجازی استفاده می کنند. همچنین RAM بالا و هارددیسک هایی با فضای ذخیره سازی چند ترابایتی باعث افزایش عملکرد این سرورها می شود. با توجه به میزان قدرت عملکرد کیس سرور، باید در فضایی نگهداری شود که هیچگونه اختلال قطعی به وجود نیاید.

دیتاسنتر چیست ؟

در شبکه اینترنت، یکی از مهمترین فاکتورهای دریافت خدمات، سرور یک پایدار محسوب می شود. دیتاسنتر یا همان مرکز داده ، به سبب نگهداری از سرورها احداث و ایجاد می شود. تمرکز آن ها روی کیفیت شبکه و پشتیبانی قطعات نرم افزاری مورد نیاز است. این دیتاسنترها به صورت تخصصی، شرایط را برای استفاده از سرورها ،بدون ایجاد قطعی و مشکلات متعدد فراهم می کنند.

دیتاسنترها محلی هستند که هزاران سرور در رک ها و کیج ها و اتاق های کوچک نگهداری می شوند. ساختمان های دیتاسنتر شامل بخش هایی مانند اتاق کنترل ، اتاق های سرور ، ژنراتورها ، تأسیسات خنک سازی ، انبار سخت افزاری ، اتاق UPS و Battery Backup ، اتاق های اطفای حریق و مدیریت شبکه است.

سیستم عامل سرور چیست ؟

می توانید بر روی سرورها سیستم عامل های مختلفی را نصب کنید. با توجه به نوع نرم افزارهایی که روی سرور نصب خواهد شد ، سیستم عامل مورد نظر همراه آن نصب و اجرا می شود.

دسته بندی های سیستم عامل سرور

  • لینوکس : تمامی توزیع های لینوکس مانند : دبیان و … جزء سیستم عامل های سرور محسوب می شوند.
  • ویندوز : بیشتر نسخه های ویندوز قابلیت نصب روی سرور را دارند مانند : ویندوز سرور 2012 ، سرور2016 یا نسخه قدیمی آن ها سرور 2008
  • مجازی سازها : مجازی سازهایی مانند : VMware ESX و KVM

ویژگی های سرور

  • امنیت بالا
  • سرعت بالا در عملکرد
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • قابلیت ارتقاء یا افزایش نوع سخت افزاری
  • انحصاری بودن منبع های سخت افزار
  • قابلیت پیاده سازی Raid نرم افزاری و سخت افزاری

انواع سرور و کاربردهای کیس سرور

  1. سرور اشتراکی : روی سرورهای اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که آن دارد ، وب سایت ها ، دیتابیس ها ، تعریف شده اند. همانطور که از نام این سرور مشخص است می توان فهمید ، منابع این سرور اعم از پردازنده ، پهنای باند ، فضای ذخیره سازی و … است. که باعث ایجاد اشتراک داده ها میان کاربران می شود.
  2. سرورهای اختصاصی مجازی : این سرور نسبت به منابع یک سرور اشتراکی بسیار بزرگتر است و می توان از طریق مجازی سازها منابع آن سرور را به چندین ماشین مجازی تقسیم کنیم. با توجه به اختصاصی بودن منبع های ماشین مجازی ، تعداد وب سایت هایی که روی سرور میزبان ایجاد می شوند ، همگی از سرورهای اشتراکی کمتر خواهند بود.
  3. سرور اختصاصی : شرکت های بزرگ و وب سایت های پربازدید نیازمند یک منبع بزرگتر از ماشین مجازی هستند. کاربران این دسته از سرورها و سرویس ها ، در پردازنده رم ، فضای ذخیره سازی اطلاعات ، پهنای باند و … کاملاً اختصاصی میزبانی می شوند. در کشور ایران سرورهای اختصاصی به دو دسته تقسیم می شوند : سرورهای اختصاصی ایران و سرورهای اختصاصی خارج از کشور. تفاوت این دو ، در محدوده موقعیت جغرافیایی می شود. و نکته مهم در این نوع سرورها این است که، در چه محلی دیتاسنترها میزبانی می شوند.

با توجه به کاربرد سرورها شما به عنوان یک مدیر شبکه باید کاربردهای آنان را بدانید.

وب سرور : معمولاً این نوع سرورها در راه اندازی سایت و هاست ها ( هاستینگ ) کاربرد دارند.

Mail Server : از میل سرورها برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می کنند. می توانید با نصب نرم افزارهایی همچون : پست فیکس و … از خدمات ایمیل در سرور خود استفاده نمائید.

دیتا سرور : از این نوع پیکربندی ها معمولاً در سازمان ها و شرکت ها جهت بانک های اطلاعاتی استفاده می کنند.

اپلیکیشن سرورها : معمولاً از این سرورها برای نصب نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می شود.

فایل سرور : این نوع سرور جزء ساده ترین و اساسی ترین سرورها جهت اشتراک فایل می باشد.

گیم سرور : گیم سرورها مانند اپلیکیشن سرور، جهت نصب نرم افزار و بازی استفاده می شود.

مدیا سرور : از این سرور برای اشتراک گذاری چند رسانه ای ها استفاده می کنند.

پراکسی سرور : این نوع سرور جهت ارتباط بین سرور اصلی و کلاینت صورت می گیرد، که اطلاعات از طرفین ، دریافت و سپس پردازشی روی آن انجام می شود.

انتخاب دستگاه سرور مناسب

هنگامی که قصد انتخاب سرور مناسب را برای شرکت یا سازمان خود دارید می بایست به نکاتی توجه داشته باشید. پیکربندی سرور از لحاظ سخت افزاری ، قدرت اینترنت ، زیر ساخت شبکه ای و امنیت باید بسیار بالا باشد. هنگام خرید این نوع دستگاه باید به این نکات توجه کنید. نکته ای دیگر در رابطه با خرید کیس سرور ، میزان محدوده ذخیره سازی و پردازش آن است.

تفاوت بین کیس رایانه شخصی و کیس سرور

از کیس های رایانه شخصی برای رفع نیازهای روزمره مانند : ایجاد پرونده های متنی، صوتی و … استفاده می کنیم . اما کیس سرور به عنوان نگهداری اطلاعات مهم در شبکه ، به کار می رود. از کیس سرور به عنوان پردازنده قوی اطلاعات در شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

You've just added this product to the cart: