تین کلاینت

تین‌کلاینت چیست ؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با تین کلاینت و کاربردهای آن آشنا کنیم.

امروزه فناوری و اطلاعات رو به پیشرفت می باشد. شبکه ها نیز به عنوان یکی از پیامدهای توسعه و پیشرفت این علم شناخته می شوند. شبکه ها فقط مخصوص LAN و WAN ها نیستند و شبکه سازی ،روشی دیگر برای این اتصال است. در این زمینه تجهیزاتی همچون Thin Clint , Net PC , Network Computer مطرح می گردد که جزء ویژگی های مهم شبکه است. شبکه ها بر پایه تین کلاینت شبکه ای قرار دارد. برخی از این شبکه ها بر پایه سرور هستند. تمام پردازش های این شبکه توسط سرور صورت می گیرد. در مقابل این تکنولوژی ، فت کلاینت ها می باشند که ساختار کلی این شبکه بر پایه تین کلاینت و یک سرور قدرتمند است.

تین کلاینت تنها یک کامپیوتر کوچک و جمع و جور نیست بلکه این کامپیوتر برای پایانه شبکه ای طراحی و تنظیم می شود. دیتا شین ها ، یک نمونه بارز از تین کلاینت ها می باشد.

یک شبکه تین‌کلاینت چگونه فعالیت می کند ؟

شبکه ای که بر مبنای این تکنولوژی است دارای یک یا چندین سرور با ویژگی های خاص همراه است. سیستم عامل این سرورها ، یونیکس ، لینوکس ، ویندوز NT ترمینال سرور ادیتشن نام دارند.

کاربرد تین‌کلاینت

این شبکه ها در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند اما بزرگترین مشتریان این شبکه بانکداری ها ، آژانس های هواپیمایی و … هستند. این مراکز که دارای شعبه های بسیاری هستند ، از تین کلاینت ها استفاده می کنند. امروزه از این تجهیزات ، در مدارس نیز به کار برده می شود . البته با توجه به سیستم های تین کلاینت ، که فاقد هارددیسک هستند و قابلیت دانلود کردن نرم افزارها را دارند. هیچ ویروسی نمی تواند به تین کلاینت ها حمله کند به همین دلیل تین کلاینت ها جزء امنیتی ترین دستگاه های سخت افزاری می باشند.

ویژگی های شبکه تین‌کلاینت

  • مدیریت پذیری : در این نوع شبکه ها فقط کافیست سرور مدیریت شود و نقص های احتمالی آن را رفع کند.
  • امنیت : در دستگاه های تین کلاینت به دلیل عدم وجود نقطه ورود به شبکه ، امکان دانلود کردن نرم افزارها از اینترنت و نصب آن ها روی کلاینت وجود ندارد. این سیستم ها با استفاده از امکانات سیستم های مدیریتی و کنترلی ، می توانند دسترسی کاربران را کنترل کنند.
  • کنترل نظارت : کاربران شبکه تین‌کلاینت نمی توانند از اپلیکیشن های خود ، استفاده کنند. همچنین قابلیت تغییر و پیکربندی سیستم نیز وجود ندارد.
  • هزینه سخت افزاری : تجهیزات تین‌کلاینت ها ، از PC ارزانتر بوده و علاوه بر آن به دلیل عدم وجود قطعات جانبی کمتر دچار خرابی می شوند.
  • ارتقاء آسان : برای اضافه کردن ترمینال به شبکه ، تنها کافیست تا از طریق نرم افزارهای مرکزی ، کلاینت ها را کنترل کرده و در صورت خرابی و مشکلات پیش آمده آن ها را حل و فصل نمائید.
  • ذخیره انرژی : کلاینت ها در مقایسه با کامپیوترهای شخصی انرژی کمتری را مصرف می کنند. در این سیستم به علت پردازش های پایین میزان مصرفی آن حدود 10 الی 20 وات می باشد. در حالی که توان مصرفی یک کامپیوتر شخصی حدود 250 وات در ساعت است.
  • وابستگی به سرور : با توجه به ساختار تین کلاینت لازم است تا سرور از امنیت بالایی برخوردار باشد. زیرا هنگام از کار افتادن سرور شبکه به طور کامل مختل می گردد. در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل روش های مختلفی برای ایجاد ردودنسی نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود. این نرم افزارها و سخت افزارها مکانیزم های متفاوتی را در فایل اوور برای پردازنده و پایگاه داده ، مورد استفاده قرار می گیرد. امکان لود بلنسینگ سخت افزاری ، برای این سرورها جزء موارد ضروری است.
  • پهنای باند : سایر شبکه های کامپیوتری پهنای باندشان به تعداد کلاینت ها است. با توجه به این فرایندهای پردازشی که توسط سرور ایجاد می شود ، باید از ترافیک بسیار بالایی برخوردار باشد.
  • فضای حافظه : با توجه به ساختار سیستم کلاینت ها امکان استفاده از هیچ نوع حافظه جانبی و دیسک ها وجود ندارد.
  • پروتکل های ارتباطی : دو پروتکل در زمینه کلاینت ها وجود دارند که عبارتند از :
  1. پروتکل RDP : این پروتکل توسط شرکت ماکروسافت ، توسعه یافته است. این پروتکل ارتباطی امکان بر قراری سرور با کلاینت ها فراهم می کند.
  2. پروتکل Citrix ICA : این پروتکل محصول شرکت کیتریکس است که امکان برقراری ارتباط را به سرور مرکزی می دهد. و بسیاری از این پروتکل ها تحت ویندوز قابل اجرا هستند.

تین کلاینت ها همان مینی پی سی هستند. به کامپیوترهای همراه که با نرم افزارهای خاصی اطلاق می شوند ، مینی پی سی گفته می شود. به عبارت دیگر قسمتی از یک شبکه که در آن نرم افزارها یا کامپیوتر به عنوان رابط عمل می کنند ، تین کلاینت یا مینی پی سی گفته می شود.

مینی پی سی ها ، تمامی اطلاعات و امکانات یک نرم افزار را روی سرور قرار می دهند.

مقایسه تین‌کلاینت با کامپیوترهای شخصی

  • قیمت مینی پی سی ها از رایانه های شخصی ارزانتر است.
  • مصرف برق کمتر در تین کلاینت ها باعث محبوبیت آن ها بین سازمان ها و شرکت ها شده است.
  • هزینه نگهداری تین کلاینت کمتر از رایانه شخصی می باشد و نیازی به تعمیر مداوم ندارد.
  • یکی دیگر از دلایل محبوبیت تین کلاینت ویروسی نشدن آن و مقابله کردن با ویروس است.
  • شبکه هایی که از تین کلاینت استفاده می نمایند ، امنیت بسیار بالایی را برای کارکنان و کاربران ایجاد می کنند.
  • مینی پی سی ها به دلیل کوچک بودن ، فضای کمی از محل کار شما را اشغال می کند. به عنوان مثال می توانید آن را روی میز قرار دهید.
  • تین کلاینت ها در طی زمان طولانی طراحی شده اند، به همین سبب تلاش و تکنولوژی بسیار بالایی روی آن کار شده که شما می توانید بیش از 30 سال از آن استفاده کنید.
  • به محض خرید تین کلاینت می توانید از آن استفاده کنید و این دستگاه مانند رایانه شخصی نیازی به مونتاژ کردن و نصب ویندوز ندارد.
You've just added this product to the cart: