قطعات سرور چیست ؟ | شناخت و بررسی جامع کاربرد های قطعات سرور

قطعات سرور

قطعات سرور چیست ؟ | شناخت و بررسی جامع کاربرد های قطعات سرور

شناخت با قطعات سرور چیست؟ انواع قطعات سرور  کدام اند؟ کاربر قطعات سرور چیست؟ در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این مباحث آشنا کنیم.

سرورهای سیستم های پردازشی قدرتمند و قوی می باشند که برای ارایه خدمت های گوناگون از آن‌ها استعمال می شود از جمله سرور پرینتر، پوشه، اینترنت و … آشنایی قطعات سرور در تعیین و خرید سرور نقش مهمی داراست. در پی میخواهیم معرفی قطعات تشکیل دهنده سرور و تحلیل آن‌ها بپردازیم.

شاسی یا این که مادر بورد

مانند هر سیستم پردازشی دیگر، سرور هم دارنده مادربردی میباشد که قطعات تشکیل دهنده سرور روی آن نصب می گردد. شاسی سرور میباشد که تجهیزات مختلفی در اختیارتان می گذارد و با گزینش آن، مسئله تعیین قطعات سرور را آماده میکنید. شایسته ترین مادربورد، مادربردی میباشد که CPU، حافظه موقت، هارد و … که مایحتاج دارید را ساپورت نماید تا بتوانید روی شاسی سرور قطعات موردنظرتان را سوار فرمایید. مارک CPU، نوع و سرعت حافظه موقت، نوع و گنجایش هارد، تعداد اسلات پلاگین برای نصب کارت کانال و کارت گرافیک، کلیه همگی بوسیله مادربورد معلوم می گردد.

مادر بورد در سرور

آشنایی با قطعات روی مادربورد :

پردازنده سرور

مهم ترین قسمت سرور پردازنده آن میباشد که بایستی با دقت به کاربری و تعداد سرورهای مجازی که می خواهیم از آن بگیریم، گزینش گردد. مواقعی مانند تعداد هسته، تکنولوژی Hyperthreading، مقدار کش، نرخ جابجایی داده ها، مقدار و نوع و سرعت حافظه موقت و خاطر ای که پشتیبانی می‌نماید، نوع و گنجایش هارد، کلیه مواقعی میباشد که بایستی در گزینش پردازنده مطلوب در لحاظ گرفته خواهد شد.

 

پردازنده‌هایی که دو غول ساخت‌و‌ساز CPU اختصاصی سرورها ایجاد می‌نمایند سی پی یو های اینتل زئون و AMD EPYC میباشد. با دقت به پیشرفت‌هایی که هر روز درین عرصه وجود دارااست، روز آپدیت سرعت و تکنولوژی‌های توسعه یافته‌تری در قضیه ساخت و ساز پردازنده شاهد هستیم. از جمله سی پی یو های اینتل Xeon که امنیت و سرعت بسیار بالایی دارا هستند، در دو نسل و چهار محرمانه پلاتینوم و گلد و سیلور و برونز ارایه گردیده‌اند.

 

هیت سینک CPU

وظیفه هیت سینک بدور کردن هوای گرم ایجاد گردیده در دستگاه میباشد که‌این شغل را با ارتقاء سطح کاری دستگاه اعمال می دهد و سبب جنبش هوا با دمای کمتر در قطعه و دستگاه می‌گردد. هیت سیک ها اشکال محتلفی دارا‌هستند ولی مراد ما از هیت سینک در اینجا هیت سینک پردازنده میباشد که شغل خنک کردن CPU را اجرا می دهد. Heatsink برای جابجایی گرما می بایست سطح قابل قبولی با CPU داشته باشد و در بین آن‌ها خمیر سیلیکون به حد نصاب مصرف شود.

 

حافظه موقت

حافظه موقت های سروری با حافظه موقت های دسکتاپی متعدد می باشند. مهم‌ترین تفاوت آنان درین میباشد که حافظه موقت سرور از تکنولوژی ECC پشتیبانی می‌نماید که برای تشخیص نادرست به کارگیری می‌گردد. بدین ادله یه خرده کندتر و گران‌خیس می باشند. Advanced Error Detection و Advanced Fault Resiliency هم تکنولوژی‌های دیگر در حافظه موقت های سروری میباشد.

 

گونه های حافظه موقت هایی که در سرورها به کار گیری میگردد عبارتند از:

 

UDIMM: حافظه موقت های UnBuffered برق مقداری مصرف می‌نمایند در فیض پاور یه خرده موردنیاز دارا‌هستند و گنجایش مقداری هم دارا‌هستند.

RDIMM: حافظه موقت های Registered قطعه‌ای به اسم رجیستر دارا‌هستند که وظیفه اخذ سیگنال های کنترلی و نشانی دهی و کلاک را دارااست. پس به مکان رجیستر کردن، بی واسطه روی DRAM می‌نویسد.

LRDIMM: حافظه موقت های Load Reduced رجیستر ندارند و به مکان آن از بافر استعمال می‌نمایند. دیتا پیش از DRAM در بافر قرار میگیرد و از آنجا روی DRAM نوشته میگردد. علاوه بر سیگنال‌هایی که RDIMM داراست، Data Line هم ذخیره می‌نماید. مقصود از پباده سازی LRDIMM، ارتقاء سرعت و گنجایش میباشد.

NVDIMM: خاطر مستمر و پایداری میباشد که به مراد دستیابی به پایداری ذخیره‌سازی هاردها در حافظه موقت‌ها پباده سازی گردیده و اطلاعات در حافظه موقت با سرعت و به بازه زمانی بیشتری روی DRAM ذخیره می گردند.

هرمورد از این حافظه موقت ها سرعت و گنجایش و کاربرد و ساختار خاص خویش را دارااست.

 

هارد سرور

رسانه ذخیره سازی داده ها را عموما با اسم هارد می شناسیم البته معمولا به دو مجموعه هارد های HDD و درایوهای SSD تقسیم می گردند که هریک خصوصیت‌های خاص خویش را دارا هستند.

حتما مطالعه کنید : حافظه موقت و حافظه موقت سرور چه چیزی است ؟ | رم سرور چیست؟

HDD ها دارنده دیسک های گردانی می‌باشند که به همدم دیگر قطعات هارد، دیتا را روی Plate هایشان ذخیره می‌نمایند. به جهت ماهیت مکانیکی که دارا‌هستند قدمت و سرعت کمتری نسبت به SSD ها دارا‌هستند ولی در ازای با ارزش کمتری قابل خرید می باشند. HDD ها مبتنی بر وسعت کاری جایگاه بالا و میانگین و زیر، تجهیزات و بها‌های مختلفی دارا هستند. به عنوان مثال اشکال منزلت زیر HDD ها دارنده کمترین هزینه به ازای هر گیگ می‌باشند، بعد هارد های SAS/SATA 7.2K در مقام میانگین و در غایت SAS 15K & 10K در مقام انترپرایزی ارزش بالاتری دارا هستند.

 

اینترفیس‌های SAS و SATA در هارد ها بیان‌کننده سرعت و پهنای باندی میباشد که هارد مهیا می‌نماید. به جهت تفاوت در تکنولوژی به عمل رفته در آن ها، SATA غالبا از SAS ارازن‌خیس و کندتر میباشد.

 

SSD نسبت به HDD ها دارنده اقتدار عملیاتی و سرعت بالاتری می‌باشند و مصرف برق و مجال تاخیر کمتری دارا هستند. SSD ها در پوسته SFF 2.5 یا این که LFF 3.5 قابل تهیه و تنظیم می‌باشند. غیر از SSD های بی آلایش، SSD های ۲.۵ اینچی NVMe PCIe و یا این که M.2 SSD از اشکال SSD ها میباشند.

 

از حیث کاربری، SSD را به Read Intensive SSD و Write Intensive SSD و ترکیبی از هر دو (Mixed Use) تقسیم میکنیم که اولین از در بین سه نوع، ارزان‌ترین SSD میباشد. SSD ها از لحاظ تکنولوژی هم انواعی زیرا MLC و SLC و TLC دارا هستند.

 

کنترلر RAID

وظیفه کنترلر RAID در هارد درایوها این میباشد که در میان هارد با CPU و سیستم ادله رابطه برقرار نماید. سرورها هم رید قابل انعطاف افزاری و هم رید مشقت بار افزاری را پشتیبانی می‌نمایند. برای مثال اجزای تشکیل دهنده رید کنترلر، پردازنده و Cache و درایو میباشد. تغییر و تحول در همین اجزا منجر جایگاه‌بندی رید کنترلر و تفاوت در قیمتشان میگردد. به عنوان مثال در جایگاه انترپرایزی، رید کنترلر از رمزگذاری پشتیبانی می‌نماید. دقت فرمائید چه ریدی روی مادربرد سرورتان پشتیبانی میگردد.

باتری سرور

باتری رید کنترلر در سرورهایی مثل سرور hp وجود داراست و سبب ساز می‌گردد در کنترلرها، در شکل انقطاع برق، برق cache، تامین و داده ها آن روی پیکان ذخیره خواهد شد بنابراین با انقطاع برق، داده‌ها از در بین نمی‌رود. باتری سرور همینطور وظیفه برق‌رسانی به حافظه موقت های NVDIMM را دارااست.

کارت کانال سرور

برای برقراری رابطه دربین کامپیوتر و کانال نیاز به رابطی داریم که کارت کانال اسم داراست. با کارت کانال می‌قدرت دستگاه‌ها را با هم و به کانال وصل کرد. اجزای اساسی کارت کانال مشمول پردازنده و مموری و EEPROM و باس میباشد. کارت کانال سازه به نوع کانال‌ای که قرار میباشد در آن به کارگیری شوند متعدد می باشند. تعداد پورت و پهنای باند و سرعتی که گونه های کارت کانال ارایه می دهد گوناگون میباشد.

منبع تغذیه

منبع تغذیه وظیفه برق رسانی به اجزای نصب گردیده روی مادربرد سرور را داراست. Power Supply برای تبدیل برق AC به برق DC به کار گیری میشود تا دربین قطعات متفاوت سرور توزیع خواهد شد. مبتنی بر برق مصرفی این قطعات، بایستی اقتدار و ولتاژ قابل قبولی برای پاور سرور تعیین نمایید. منبع تغذیه می بایست ریسک مقداری در فساد داشته باشند و نادر‌مصرف و کیفیت عالی باشد.

حتما مراجعه کنید: قطعات سرور(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

بعضا سرورها از دو یا این که یک سری پاور با غرض افزونگی پشتیبانی می‌نمایند. هر منبع تغذیه این قابلیت و امکان را داراست که به تنهایی نیز برق سرور را تامین نماید و در حالتی که یک پاورساپلای وخیم خواهد شد، وجود منبع تغذیه دوم منجر میگردد سرور فارغ از DownTime و خاموشی به کارش ادامه دهد خصوصا که با خصوصیت هات پلاگ نیازی به بی صدا کردن سرور برای ردوبدل پاور وجود ندارد.

در گزینش منبع تغذیه مطلوب می بایست به بازده منبع تغذیه دقت کنیم. به عنوان مثال بازده ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ درصدی در پاورهای سرور hp با سبک‌های Titanium و Platinum و Gold وجود دارااست، مثل: HP 800W Flex Slot Platinum Hot Plug Power Supply.

حرفه و خنک کننده سرور

به صورت کلی رشته از موتور و تیغه‌هایی درست شده که شغل مهم آن انتقال هوا میباشد. فیض آن خنک شدن دور و اطراف دور و بر آن و در دست گرفتن گرما میباشد. هر چه گرمای ایجاد گردیده به وسیله سرور بیشتر باشد، رشته‌های بیشتر و قویتری مورد نیاز داریم.

اسلات های پلاگین سرور

تعداد اسلات پلاگین در سرور واحد سنجش ارتقاپذیری سرور را معلوم می‌نماید. اینکه چه تعداد و چه نوع کارتی می‌اقتدار روی سرور نصب کرد بستگی به نوع و تعداد اسلات های پلاگین سرور داراست برای مثال چه کارت کانال یا این که کارت گرافیکی می‌اقتدار روی سرور نصب کرد. این خصوصیت تا حدودی میتواند جایگاه سرور را برای ما مشخص و معلوم نماید به عنوان مثال سروری با ۱ یا این که ۳ یا این که ۹ یا این که ۱۶ اسلات، جایگاه‌های متفاوتی دارا‌هستند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *