مودم vdsl و مودم adsl چه مودم‌هایی می‌باشند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

مودم vdsl و مودم adsl چه مودم‌هایی می‌باشند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

مودم vdsl و مودم adsl چه مودم‌هایی می‌باشند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

در این نوشته، می‌خواهیم درباره یکی از فناوری‌های جدید دنیا به نام مودم vdsl و تفاوتی که با ADSL دارد را مطالبی را بیان کنیم، نوع جدید از روش‌های اشتراک گذاری خطوط دیجیتال تکنولوژی و فناوری vdsl است که به این عنوان شناخته شده است و از کارایی و مزایای بالاتری نسبت به adsl برخوردار است.

فناوری و تکنولوژی DSL:

نیاز کاربران در سراسر دنیا با پیشرفت دنیای تکنولوژی و ارتباطات به سرویس‌های اینترنتی پر سرعت رو به افزایش است.

اشتراک گذاری خطوط دیجیتال توسط شرکت‌ها و موسسه‌ های ارائه دهنده خدمات و سرویس‌های اینترنتی به روش‌های مختلف امکان پذیر می باشد که شرکت DSL یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین انتخاب ها در این مسیر است و برای کاربران امکان اتصال به اینترنت را در حداکثر سرعت فراهم می‌آورد.

مخفف عبارت Very high bitrate Digital Subscriber Line عبارت وی دی اس ال (VDSL) و نسل جدیدی و نویی از فناوری و تکنولوژی DSL (دی اس ال) بر روی بستر کابل شبکه است.

زیر شاخه اصلی از تکنولوژی و فناوری dsl که از محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران برخوردار می‌باشند adsl و vdsl هستند که البته با توجه به شباهت های عملکردی این دو فناوری، در میان کیفیت و کارایی آن ها از لحاظ سرعت و انتقال داده ها تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد.

مودم VDSL چیست؟

مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line عبارت VDSL هست، در اواخر سال ۱۳۹۸ این نوع از مودم‌ها توسط شرکت مخابرات ایران رونمایی شدند مودم VDSL به معنی DSL با نرخ بیت خیلی بالا هست.

برای مودم VDSL، اینترنت VDSL چه مزایایی فراهم می‌کند؟

ویژگی‌ها و امکانات مودم VDSL:

با توجه به تعریف های مرتبط با فناوری و تکنولوژی vdsl لازم است با ویژگی‌های منحصر به فرد و برتر آن آشنا شویم که این امکانات و ویژگی‌ها نشانگر تفاوت‌های خاص ADSL با VDSL هستند و به صورت زیر بیان می‌شوند:

در حدود ۵۲ مگابایت بر ثانیه در ایران میزان پهنای باندی است که توسط این فناوری و تکنولوژی ارائه و در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که ۱۶ مگابایت در ثانیه آپلود را تجربه کنند، البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مدرن سرعت مودم VDSL به ۱۰۰ مگابایت در ثانیه سرعت آپلود و سرعت دانلود به ۳۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد.

با فناوری و تکنولوژی پیشرفته خود vdsl و با توجه به استفاده دی اس ال از خطوط تلفن با هدف اتصال به اینترنت قادر به استفاده کردن بهینه از بیشترین حجم خطوط تلفن اختصاص داده شده به اینترنت می باشد.

در مدل های متفاوتی مودم‌های vdsl به بازار ارزه شده اند که با توجه به نیاز کاربران دارای سرعت های دانلود و دیگر ویژگی‌های متفاوتی هستند، نمونه هایی از این سازه ها VDSL 2 و VDSL 2+ می‌باشند که در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگابایت در ثانیه سرعت دانلود را افزایش داده‌اند، این حجم از سرعت دانلود در سایر مودم‌های مختلف dsl تا این لحظه بی‌سابقه بوده به گونه‌ای فناوری نو و جدید می باشد.

در مناطقی با فاصله مکانی بیشتر نسبت به سوئیچ اصلی استفاده از وی دی اس ال (VDSL) پیشنهاد می شود چرا که بین سرعت اینترنت ارائه شده و میزان فاصله از سوئیچ رابطه عکس وجود دارد و در حالی که خواهان اینترنت با سرعت حداکثری هستید می‌توانید تا مرکز اصلی فاصله حداقلی را انتخاب نمایید.

مودم vdsl و مودم adsl چه مودم‌هایی می‌باشند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

مزایا و ویژگی‌های استفاده از مودم VDSL:

در کنار لذت داشتن یک اینترنت پرسرعت وی دی اس ال (VDSL) این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند از دیگر سرویس‌ها از جمله اس آی پی (SIP) و ویدیو کنفرانس نیز استفاده نمایند به علاوه از سیم‌کشی های دردسر ساز و بیهوده خبری نیست چرا که این امکانات به وسیله شرکت‌های مخابراتی انجام می‌گیرد.

برای داشتن اینترنت پرسرعت و دیگر مزیت‌ها کاربران تنها به یک مودم VDSL و یک خط ثابت نیاز دارند، این شرایط را فناوری vdsl فراهم نموده است که کاربران با انتخاب کردن انواع مودم در کیفیت‌های متفاوت از شرایط خاصی مانند شیر (SHAER) اینترنت و تعداد پورت‌های محلی و داشتن و نداشتن پورت usb و غیره بهره‌مند شوند.

نیاز نیست خودتان را درگیر سیم کشی کنید چرا که سیم کشی مخصوصی دارد و این کاربر عهده پیمانکار ارائه دهنده این سرویس و خدمات است.

فقط یک خط تلفن ثابت و به یک مودم VDSL نیاز دارید.

سرعت اینترنت adsl تا ۴ برابر کمتر از سرعت اینترنت vdsl است.

تکنولوژی vdsl از اینترنت adsl اختلال و قطع و وصلی کمتری دارد.

مودم ADSL چیست؟

مخفف عبارت asymmetric digital subscriber عبارت ADSL است که جز تکنولوژی و فناوری‌های Dsl است. این نوع از خدمت جزء قدیمی‌ترین خدمت‌های اینترنتی به حساب می‌آید که از خط‌های تلفن ثابت برای متصل شدن به اینترنت استفاده می‌شد.

به دلایل زیادی که در ادامه برای شما مطرح می‌کنیم اینترنت adsl همچنان در میان کاربران محبوب است. اینترنت adsl نیازی به نصب خطوط جدید و کابل کشی مجدد ندارد و هر خانه‌ای می‌توانم اینترنت و مودم adsl خود را داشته باشد و از آن استفاده کند، اینترنت‌های باند پهن نسبت به این نوع سرویس‌ها (adsl) راه‌اندازی آن‌ها گران‌تر و دشوارتر است، مودم‌های اینترنت adsl فقط وظیفه تبدیل امواج آنالوگ به دیجیتال را ندارند.

برخلاف مدل های dial up و علاوه بر این وظیفه‌ای که دارند خدمات و امکانات دیگری نیز به شما ارائه می‌دهند مثل امکان دسترسی داشتن بی سیم و با سیم و امکان اعتبار سنجی کاربران بدون نیاز به اتصالات جداگانه در دستگاه های مرتبط به مودم و ارائه دسترسی به تعداد دستگاه های متعدد و محدود کردن دسترسی و غیره.

مزایا و ویژگی‌های استفاده از مودم adsl:

۱. به تجهیزات زیاد و گرانی نیازی ندارد و فقط یک خط تلفن و یک مودم می‌خواهد

۲. نصب آسان و سریع دارد

۳. حق اشتراک مشخص و ثابت و ماهیانه دارد

۴. هزینه هر گیگ اینترنت ADSL نسبت به سایر اینترنت سیمکارتی و فیبر نوری بسیار پایین تر است

۵. در زمان اتصال به اینترنت تلفن اشغال نمی‌شود

۶. امکان استفاده هم‌زمان از فاکس و تلفن و اینترنت

۷. در صورت بهره بردن از سیم کشی استاندارد در ساختمان امکان اتصال دائم به اینترنت وجود دارد

۸. دسترسی داشتن به اینترنت پرسرعت تا نزدیک به ۴۰ برابر خطوط عادی و معمولی

تفاوت مودم ADSL با مودم VDSL:

در دنیای اتصالات اینترنتی vdsl تحول بزرگی ایجاد کرده است، و همین کار باعث به وجود آمدن تفاوت‌های بسیاری میان adsl و vdsl گردیده است.

سرعت آپلود و دانلود vdsl نسبت به adsl بیشتر است:

تقریباً ۵ تا ۱۰ برابر سرعت دانلود و آپلود اینترنت vdsl از adsl بیشتر است و در کنار دیگر امکانات و نوع ارائه این سرویس این تفاوت‌ها را ایجاد کرده است، با توجه به مزایا و ویژگی‌های فناوری و تکنولوژی vdsl لازم است در رابطه با تکنولوژی adsl مطالبی نیز ذکر شود.

سرعت آپلود در نسل جدید vdsl تا ۱۰ برابر بیشتر از adsl می‌شود و به مرز ۱۰۰ مگابایت در ثانیه نزدیک می‌شود، فناوری و تکنولوژی VDSL از کابل‌ها و سیم‌های مسی بهره می‌گیرد و ۱۲ تا ۳۵ کیلو هرتز باند فرکانسی آن است، حدود ۳۰ برابر سرعت دانلود روی اینترنت VDSL از سرعت دانلود روی اینترنت ADSL بیشتر است و به مرز ۳۰۰ مگابایت در ثانیه نزدیک می‌شود.

البته همانطور که در بالاتر گفته شد در ایران سرعت دانلود روی اینترنت vdsl بیشتر از ۵۶ مگابایت در ثانیه نیست.

زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز اینترنت ADSL و VDSL:

از خطوط تلفن ثابت شهری ADSL استفاده می‌کند، این در حالی است که فناوری و تکنولوژی VDSL از بستر کابل بهره می‌گیرند و به کابل کشی و سیم کشی و نصب کردن کابل شبکه، شبکه مجزا از مراکز مخابراتی تا واحد مشترک و کاربر نیازی نیست، از نزدیک ترین کابل نوری در VDSL (صندوق توزیع خطوط مشترکین که خروجی آن کابل مسی و ورودی آن فیبر نوری است) به کاربر خدمات دهی و سرویس دهی انجام می‌شود.

مودم vdsl و مودم adsl چه مودم‌هایی می‌باشند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

پهنای باند VDSL و ADSL:

در انتخاب دی اس ال (dsl) یکی از مهم ترین بخش‌های موثر در این انتخاب میزان پهنای باند ارائه شده می باشد، با دو فاکتور اصلی سرعت آپلود و سرعت دانلود پهنای باند می باشد که تفاوت این میزان در فناوری و تکنولوژی vdsl حدود ۶ برابری adsl است و این تفاوت در دیگر سری‌های VDSL 2 و VDSL 2+ بیشتر می‌باشد.

هزینه‌های متغیر و ثابت ADSL و VDSL:

باید به این نکته توجه داشت که با توجه به مزیت‌هایی که از طریق استفاده از وی دی اس ال (vdsl) نصیب کاربران می‌شود طبیعتاً مقدار هزینه‌ای که برای نصب و راه‌اندازی این فناوری صرف می‌شود در مقایسه با تکنولوژی ADSL بیشتر است، این تفاوت در قیمت بر پایه سرعت بیشتر ارائه شده و میزان و تعداد کاربرانی که از فناوری VDSL استفاده می‌کنند تعیین می‌گردد.

علت‌های گران بودن VDSL نسبت به ADSL چیست؟

۱. قیمت مودم

۲. سرعت بیشتر

۳. زیر ساخت ها

۴. راه‌اندازی

۵. کمتر بودن کاربران به دلیل توسعه کمتر بستر اینترنت VDSL در مقایسه با اینترنت ADSL

شرکت‌های ارائه دهنده سرویس vdsl و adsl:

یکی دیگر از تفاوت‌های شفاف و واضح ای که میان فناوری و تکنولوژی adsl و vdsl وجود دارد شرکت‌ها و موسسه های ارائه دهنده این سرویس‌ها و خدمات می‌باشند.

در حال حاضر ارائه این فناوری و تکنولوژی جدید به وسیله ISP های محدودی انجام می‌پذیرد و این در صورتی است که در بسیاری از منازل و دیگر مکان ها ADSL را می‌توان یافت.

در انتها امیدواریم از این مطلب به خوبی استفاده کرده باشید و نکات مفیدی را به شما ارائه داده باشیم، درصورتی که علاقمند هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از مشاوره های رایگان ما استفاده نمایید. تیم ما به صورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی به شما دوستان می‌باشد.

برای مشاهده محصولات ما به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *