مودم وایرلس و هر آنچه باید از آن بدانید

مودم وایرلس و هر آنچه باید از آن بدانید

مودم وایرلس و هر آنچه باید از آن بدانید

یکی از دستگاه‌ها برای دریافت اینترنت از خطوط مخابراتی مودم است، از همان وسیله‌های لازم و پرطرفداری است که همه ما در حال حاضر حداقل یکی از آن‌ها را داشته و از آن استفاده می‌کنیم که به آن مودم وایرلس می‌گویند.

اینکه منظور از مودم وایرلس چیست را شاید شما تا به حال به طور جدی دنبال و پیگیری نکرده‌اید، درباره مودم و انواع وایرلس و تفاوت‌های آن با وای فای و بقیه سؤال‌های ذهنی‌تان یک بار برای همیشه در این نوشته تبادل اطلاعات می‌کنیم. پس از خواندن این نوشته قادر خواهید بود تا تصمیم بهتری و قطعی‌تری در خرید مودم بگیرید پس لطفاً جایی نروید و به ادامه متن مقاله توجه کنید.

مودم وایرلس در یک نگاه چیست؟

جالب است بدانید از دو کلمه-modulator–demodulator نام مودم گرفته شده است، مودم ابزار و دستگاهی است که کار مدلاسیون داده‌ها و دیتاهای آنالوگ به دیجیتال و عکس این کار را انجام می‌دهد، وایرلس یکی از انواع مودم‌ها است که از آن برای اشتراک گذاری اینترنت وایرلس استفاده می‌کنند.

در زمان عامیانه و در بین عموم مردم به مودم‌هایی که از نوع وایرلس هستند مودم بی‌سیم نیز می‌گویند. مودم بی‌سیم از فرآیند و فناوری وایرلس استفاده می‌کند، در آغاز بهتر است با بررسی مفهوم واژه و کلمه وایرلس یا بی‌سیم (wireless) قبل از باز کردن بیشتر مطلب مودم وایرلس چیست و انواع آن کدام است، شروع کنیم.

بی‌سیم یا همان wireless نوعی تکنولوژی و فناوری ارتباطاتی است که با مادون قرمز و ماکروویو و امواج رادیویی سر و کارش است و دیگر از کابل و سیم برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه خبری نیست، این نکته قابل ذکر است که در تجهیزات بی‌سیم از امواج نوری و امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی و امواج رادیویی برای ارتباطات wireless استفاده می‌شود.

حالا به نوع وایرلس مودم می‌رسیم، مودم بی‌سیم یکی از همین تجهیزاتی است که برای تبادل داده و دیتاها و برای ارتباطات از سیگنالینگ داده که مبتنی بر امواج رادیویی است استفاده می‌کنند.

راه قطعی اینترنت adsl از نوع فوری آن:

داستان اکسس پوینت ( ACCES POINT):

هرنوع مودمی که فناوری اکسس پوینت بی‌سیم دارد به مودم وایرلس (wireless modem) شهرت دارد؛ بنابراین مدل بی‌سیم یا وایرلس اینترنت دریافتی خود را از طریق وایرلس به اشتراک با سایر تجهیزات می‌گذارد.

نقطه دسترسی وایرلس روتر وای فای یا همان acces point عموماً دارای چهار یا هشت پورت LAN بوده است و با اتصال به مودم، از طریق پورت‌های شبکه از یک سو و از طریق وای فای از طرف دیگر اینترنت آن را میان کاربران به اشتراک می‌گذارد.

مودم بی‌سیم می‌تواند یک نقطه دسترسی وایرلس داشته باشد به زبان عامیانه مودمی که بتواند در حالت اکسس پوینت مود (acces point) قرار بگیرد به آن مودم روتر وایرلس گفته می‌شود.

مودم وایرلس و هر آنچه باید از آن بدانید

انواع مودم وایرلس و دسته بندی کلی آن:

مودم ADSL وایرلس:

مودم adsl وایرلس نوعی مودم adsl است که از قابلیت وایرلس و بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. به عنوان یک مسیریاب شبکه‌این دستگاه‌ها عمل می‌کنند و ما بین شبکه اینترنت و شبکه وایرلس محلی به عملیات روتینگ می‌پردازند، برای ایجاد شبکه وایرلس محلی مودم‌های بیسیم دارای ۱ و ۲ و ۳ و یا ۴ آنتن وایرلس هستند.

روتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

همان مسیریابی را روتینگ میگویند. در مودم روتر های ای دی اس ال روتینگ بین شبکه اینترنت و شبکه داخلی و با استفاده از بخش آدرس در بسته‌های دیتا آدرس شبکه خارجی (شبکه اینترنت) و دیتا آدرس شبکه داخلی انجام می‌شود. بسته به نوع درخواست ارتباط روتینگ در مودم روتر ها بین شبکه خارجی (اینترنت) و شبکه داخلی می‌باشد.

نقش مودم و روتر بی‌سیم چیست؟

همان طور که می‌دانید دریافت اینترنت از خطوط مخابراتی وظیفه مودم است و پخش اینترنت بین دستگاه‌های موجود از طریق پیدا کردن بهترین مسیر نقش روتر است.

مودم روتر ای دی اس ال نوعی مودم ADSL است که دارای چند پورت lan و در بعضی از مدل‌ها دارای وای فای داخلی می‌باشند. علاوه بر ایجاد دسترسی به شبکه اینترنت با استفاده از انواع مودم روتر قابلیت ایجاد Lan یا ایجاد شبکه که متشکل از تعدادی کامپیوتر و موبایل و لپ‌تاپ و دیگر تجهیزات شبکه‌ای محلی است دارند.

هر کدام از این مودم‌ها توانایی این را داشته باشند که در حالت اکسس پوینت مود قرار بگیرند می‌توان به آن‌ها مودم وایرلس یا مودم روتر وایرلس گفته شود.

علت اینکه به مودم‌های بی‌سیم مودم روتر هم گفته می‌شود این می‌باشد که این مودم‌ها دارای سیستم مسیریابی شبکه‌ای یا روتینگ هم می‌باشند. مسیریابی و روتینگ در این مودم‌ها بین دو شبکه خارجی یعنی اینترنت و شبکه داخلی صورت می‌پذیرد.

نکته مهم

این به این معنی است که اگر آدرس آی پی بسته‌های ارسالی آدرس یکی از اعضای شبکه محلی باسیم lan (در مودم‌های وایرلس با چندین پورت شبکه) و یا یکی از اعضای شبکه داخلی یعنی شبکه محلی بیسیم WLAN باشد، این بسته‌های ارسالی توسط الگوریتم و الگوهای مسیریابی مودم به مقصد بسته در مودم داخلی ارسال می‌شوند.

در غیر این صورت بسته به شبکه اینترنت یعنی شبکه بیرونی تعلق دارد و باید به سمت شبکه WAN – Wide Area Network یعنی شبکه اینترنت مسیریابی و روتینگ و ارسال گردند. در حال حاضر خوشبختانه بیشتر مودم‌های ای دی اس ال (ADSL) وایرلس می‌باشند و به آسانی به‌صورت بی‌سیم می‌توانید با تبلت و لپ‌تاپ و با موبایل خود به این مودم‌ها متصل گردیده و از اینترنت پر سرعت ADSL استفاده کنید.

مدل سیم کارت خور مودم وایرلس:

مودم‌های وایرلس از نوع سیم کارت خور نوعی از مودم‌های سیم کارت خور هستند که از فناوری وایرلس پشتیبانی می‌نمایند، این دستگاه‌ها ساز و کاری مشابه با مودم‌های وایرلس adsl دارند.

دو تفاوت و فرق مودم adsl وایرلس و وایرلس از نوع سیم کارت خور:

۱. تعداد دستگاه‌های قابل اتصال به وایرلس و همچنین برد وایرلس است، بدیهی است که برد وایرلس مودم‌های سیم کارت خور از برد وایرلس مودم‌های adsl کوتاه‌تر است.

۲. فرق بعدی تفاوت و فرق در انواع منبع اینترنت آن‌ها است (اینترنت سیم کارتی در مقابل اینترنت ADSL).

مودم وایرلس دار از نوع یک آنتن و دو آنتن و سه آنتن و چهار آنتن:

بعضی از مودم‌ها اصطلاحاً به عنوان وایرلس برد کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند که این مودم‌های بی‌سیم رایج در بازار دارای آنتن وایرلس داخلی هستند، این در حالی است که دیگر مدل‌های مودم از نوع وایرلس دارای آنتن خارجی wireless هستند که کار تقویت کردن برد را انجام می‌دهند.

با استفاده کردن از این آنتن‌های دور برد یا برد بلند از فاصله‌های دورتر نیز امکان اتصال دستگاه‌های دیگر و بیشتر فراهم می‌گردد. نکته قابل توجه اینجا است که مدل‌های دو و سه و چهار آنتن کار بیشتر آن‌ها در اینترنت سازمان‌ها و مؤسسات است ولی مودم‌های وایرلس یک آنتن بیشتر در اینترنت خانگی دارای کاربرد هستند.

مودم وایرلس و هر آنچه باید از آن بدانید

داستان آنتن مخفی چیست؟

با بالا رفتن تعداد آنتن‌های موجود روی مودم adsl امکان پوشش دهی مودم بالاتر خواهد بود و شگفت اینجاست که برخی از مودم‌ها دارای آنتن مخفی هستند و بعضی دیگر نیز روی دستگاه آنتن سوار شده است.

با این امید که این مطلب برای شما دوستان مفید واقع شده باشد، در صورتی که نیاز به مشاوره و خدمات در زیمینه شبکه می‌باشید میتوانید با همکاران ما در تیم آلفانت ارتباط برقرار کنید؛ همکاران ما شبانه روزی آماده خدمات رسانی به شما همراهان عزیز می‌باشند.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *