صفر تا صد مودم وایرلس را بدانید!

صفر تا صد مودم وایرلس را بدانید!

صفر تا صد مودم وایرلس را بدانید!

وایرلس روشی است که در آن از کابل و رسانای فلزی و یا رسانای غیر فلزی برای ارتباطات استفاده نمی‌شود بلکه یک روش ارتباطی بی‌سیم یا بدون سیم است، از این روش برای انتقال انرژی یا داده استفاده می‌شود.

در تجهیزات وایرلس از امواج نوری و امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی و امواج رادیویی برای ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌گردد، یکی دیگر از این تجهیزات مودم وایرلس است که از سیگنالینگ داده مبتنی بر امواج رادیویی برای تبادل داده و ارتباطات دیجیتالی استفاده می‌کنند.

شبکه وایرلس و مودم وایرلس:

همان‌طور که گفتیم یکی از انواع مودم‌ها مودم وایرلس است که از تکنولوژی وایرلس برای اشتراک‌گذاری اینترنت وایرلس استفاده می‌شود، این مودم‌ها که بعضی اوقات با نام مودم بی‌سیم شناخته می‌شوند دسته و نوعی از انواع مودم adsl و مودم سیم کارت خور هستند که اینترنت 4G یا اینترنت adsl و یا هر مدل اینترنت دیگری را با استفاده از آنتن وایرلس بیرونی و یا آنتن وایرلس داخلی بر روی شبکه وای فای به صورت بی‌سیم با سایر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارند.

بر اساس آنچه گفته شد به‌تمامی انواع مودم‌های فورجی (4G) یا مودم تری جی (3G) و یا مودم ال تی ای (LTE) و یا مودم ای دی اس ال (ADSL) که بتوانند اینترنت دریافتی خود را از طریق وای فای (WI-FI) به اشتراک بگذارند مودم بی‌سیم یا وایرلس گفته می‌شود.

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که تفاوت وای فای با وایرلس در چیست؟

باید در جواب این پرسش پاسخ داد که بر اساس آنچه که گفتیم یک روش کلی برای انتقال داده و ارتباطات و انرژی و برق از وایرلس استفاده می‌شود در حالی که وای فای تنها یک نوآوری و یک فناوری استاندارد برای شبکه بی‌سیم کامپیوتری است که با استفاده از آن امکان تبادل داده با استفاده از امواج رادیویی و بدون سیم فراهم گردیده است.

صفر تا صد مودم وایرلس را بدانید!

وایرلس چیست؟

در لغت به معنی بی‌سیم یا بدون سیم بودن است که معادل کلمه انگلیسی wireless می‌باشد.

از این نوع سیستم‌ها برای تبادل و ارتباطات و انتقال بی‌سیم استفاده می‌شود.

برای ایجاد ارتباط بین طرفین جهت تبادل یا انتقال اطلاعات و داده مانند ویدیو و داده دیجیتال و صوت و غیره در گذشته از انواع سیم و کابل و همینطور از انرژی برق استفاده می‌شد.

در ابتدای قرن بیستم میلادی در سینماها تلویزیون و رادیو برای انتقال تصویر و صوت آنالوگ از کابل استفاده می‌شد.

با گسترده شدن دانش و علم بشر در اواسط قرن بیستم در مورد امواج الکترومغناطیسی و ورود تجهیزات تولید ارسال و دریافت امواج رادیویی و همینطور تجهیزات بی‌سیم نظامی و بعد از آن شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به طور بسیار گسترده به استفاده کردن از این امواج برای ارتباطات و انتقال داده ها به صورت بی‌سیم و پخش گسترده برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در مرزها و همینطور در منازل که در شهرها و روستاها قرار داشتند از این روش استفاده کردند و این سیستم‌ها اولین سیستم‌هایی بودند که از وایرلس برای ارتباطات استفاده کردند.

ظهور سیستم های کامپیوتری

با ظهور سیستم‌های کامپیوتری ماهواره های نظامی و ماهواره های تلویزیونی و ارتباطی شبکه‌های مخابراتی بی‌سیم آنالوگ در اواسط قرن بیستم و همینطور با ظهور شبکه‌های کامپیوتری و شبکه اینترنت و در نهایت شبکه‌های مخابراتی دیجیتال و استفاده از طیف گسترده‌ای از امواج الکترومغناطیسی مانند مادون‌قرمز و امواج مایکروویو و امواج رادیویی در اواخر همین قرن برای ارتباطات داده‌ای دیجیتال و آنالوگ رواج پیدا کرد.

ریموت دزدگیر خودروها و ریموت کنترل تلویزیون و سایر دستگاه ها و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و تلفن‌ های همراه و غیره سیستم‌هایی هستند که از ارتباطات وایرلس و بی‌سیم استفاده می‌کنند، اما در حال حاضر بیشترین جا مکان‌هایی که با اصطلاح و لغت وایرلس مواجه می‌شویم در بحث شبکه‌ها و دسترسی به اینترنت است که در ادامه می‌پردازیم.

برای تبادل داده و ارتباطات از نوع دیجیتال و آنالوگ تنها تا سال ۲۰۱۰ از وایرلس استفاده می‌شد در حالی که در سال های اخیر تجهیزات و ابزار هایی به بازار افزوده شد که از سیستم‌های وایرلس و بی‌سیم برای انتقال انرژی برق استفاده می‌شد و در کاربردهای خانگی از این تجهیزات به اسم های شارژر وایرلس یاد می‌کنند.

شارژر مودم وایرلس یا بی‌سیم چیست؟

از شارژر بی‌سیم شارژر وایرلس در حال حاضر بیشتر در منازل برای شارژ کردن تلفن های همراه از روش بی‌سیم استفاده می‌شود.

این شارژرهای بی‌سیم با استفاده از سیم پیچ‌های مخصوص امواج الکترومغناطیسی قدرتمند ولی با برد کوتاه تولید می‌کند که این امواج الکترومغناطیسی به وسیله برد های الکترونیکی به صورت مخصوص درون این موبایل‌ها با قابلیت و توانایی شارژر بی‌سیم دریافت شده و به انرژی و جریان الکتریکی تبدیل می‌شود و در نهایت باعث شارژ شدن تلفن همراه می‌گردد.

نحوه ایجاد شبکه وایرلس کامپیوتری چگونه است و شبکه وایرلس و بی‌سیم چیست؟

به یکی از انواع شبکه‌های کامپیوتری که در آن ارتباطات بین شبکه و اعضای شبکه به صورت بیسیم و وایرلس برقرار می‌شود شبکه بی‌سیم یا شبکه وایرلس (wireless Network) گفته می‌شود.

انواع مختلف شبکه‌های کامپیوتری بی‌سیم یا همان مودم وایرلس عبارت اند از:

۱. شبکه‌های مخابراتی رادیویی یا شبکه‌های سلولی (Cellular Networks)

۲. وایمکس (WiMAX)

۳. شبکه ادهاک (Wireless ad hoc network)

۴. شبکه سنسور های بی‌سیم (WSN – Wireless Sensor Network)

۵. شبکه محلی بی‌سیم (WLAN – Wireless LAN)

از بین تمامی این شبکه‌های وایرلس و بی‌سیم کامپیوتری تنها شبکه‌های محلی بی‌سیم و شبکه‌های محلی وایرلس هستند که به صورت اداری و خانگی ایجاد شده‌اند و مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند در حالی که بقیه این شبکه‌های بی‌سیم به وسیله شرکت های بزرگ و یا سازمانها برای هدف های تحقیقاتی و تجاری و یا نظامی ایجاد می‌شوند، که در بین عموم مردم شبکه بی‌سیم یا شبکه وایرلس ن وای فای و شبکه‌های محلی بی‌سیم هستند.

دستگاهی که به صورت متمرکز قابلیت و توانایی اتصال دستگاه ها و سیستم‌های وایرلس متصل به خودش را به یکدیگر ایجاد می‌کند نقطه دسترسی وایرلس (Wireless Access Point) گفته می‌شود؛ که حتی مودم وایرلس می‌تواند تنها یک (Wireless Access Point) یعنی یک نقطه دسترسی وایرلس باشد.

صفر تا صد مودم وایرلس را بدانید!

مودم وایرلس چیست؟

به هر نوع مودمی مودم وایرلس یا wireless modem گفته می‌شود که دارای اکسس پوینت وایرلس یا بی‌سیم است و اینترنت دریافتی خود را از روش بی‌سیم با دیگر تجهیزات به اشتراک می‌گذارد.

دستگاهی برای دریافت اینترنت از خطوط مخابراتی مودم می‌باشد که دارای انواع گوناگون و مختلفی هستند که امروزه دو نوع و دو دسته اصلی از مودم‌ها در بازار موجود هستند

که نوع اول این دستگاه ها مودم adsl می‌باشد که با اتصال به خطوط تلفن ثابت می تواند به اشتراک و دریافت اینترنت adsl بپردازد.

و نوع دوم از انواع مودم‌ها که در بازار موجود می‌باشند مودم‌های سیم کارتی هستند که این مودم‌های سیم کارت خور در انواع گوناگون با سیستم‌های قابل پشتیبانی متنوع مثل انواع مودم فورجی 4G و انواع مودم تری جی 3G و غیره در بازار عرضه می‌شوند.

به هر کدام از این مودم‌ها که توانایی این را داشته باشند که در حالت اکسس پوینت قرار بگیرند مودم روتر وایرلس یا مودم وایرلس می گویند.

علت اینکه به این مودم‌ها مودم نیز گفته می‌شود این است که این مودم‌ها دارای سیستم مسیریابی شبکه ای یا سیستم ارتینگ هم می‌باشند، که مسیریابی در این مودم‌ها میان دو شبکه اینترنت و شبکه داخلی صورت می‌گیرد.

انواع مودم وایرلس:

۱. مودم بی‌سیم ADSL

۲. مودم بی‌سیم سیم‌ کارت خور

۳. مودم بی‌سیم یک و دو و سه و چهار آنتن

۴. مودم بی‌سیم با پورت LAN

در انتها امیدواریم که از این مطلب ما استفاده کرده باشید و جواب سوالاتتان را دریافت کرده باشید، در صورتی که همچنان نیاز به راهنمایی های بیشتر و مشاوره رایگان می‌باشید، میتوانید با تیم همکاران ما در آلفانت ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشند؛ تیم آلفانت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *