سئیچ سیسکو | معرفی بدون نقص سوئیچ سیسکو سبک ۲۹۶۰

سوئیچ شبکه

سئیچ سیسکو | معرفی بدون نقص سوئیچ سیسکو سبک ۲۹۶۰

کمپانی سیسکو یکی پرچمداران حوزه مشقت بار افزارهای کانال و امکانات مخابراتی میباشد. در اولِ فعالیت، مارک سیسکو تنها محصور به ایجاد روترهای یک‌سری پروتکله بود، ولی امروزه امکانات سیسکو از منازل تا کمپانی‌ها و سازمان ها و حتی پایانه های فضایی توسعه یافته میباشد. اسم سیسکو مخفف سانفرانسیسکو میباشد.یکی‌از سوئیچ های پرقدرت کمپانی سیسکو، سوئیچ های محرمانه ۲۹۶۰ آن میباشد. در‌این نوشته‌ی‌علمی خصوصیت‌های این محرمانه از سوئیچ های سیسکو را  در آلفانت ایران نظارت میکنیم.

سوئیچ شبکه چه می باشد؟

دستگاهی میباشد که نودها و دیوایسهای پایین شبکه ( سرور ، کامپیوتر ، دوربین مداربسته و…) را از روش روند ای به اسم packet switching بهم متصل میکند. در ادامه سوئیچ فریم های دریافتی را  میتوان اخذ و پردازش کرده و آن‌گاه برای ارسال به مقصد تصمیم گیری مینماید.

در ادامه که آن ها را چگونه و به چه شکل از کدام پورت های خود ارسال نماید. مکانیزم عمل سوئیچ مبنی بر نشانی های مک یا این که Mac Address سیستمهای زیر کانال بوده و براساس مک آدرس تصمیم گیری می نماید.

در واقعیت سوئیچ می‌داند که کدام پورت سوئیچ به کدام نشانی مک وابستگی داراست و روی همین زمینه جدولی بنام  مک آدرس تیبل تولید کرده و براساس آن تصمیم گیری میکند.

پس سود می گیریم سوئیچ های کانال در لایه دو از سبک OSI فعالیت میکنند که لایه data link اسم دارااست. برای شناخت بدون نقص با اشکال سوئیچ و طریق فعالیت آنان می‌توانید نوشته ی علمی سوئیچ چه می‌باشد را مطالعه فرمایید.

سوئیچ در شبکه وظیفه دارااست تا رابطه دربین سیستم ها و اجزاء متعدد را در یک کانال برقرار نماید.

سفارش مطالعهشبکه چه می‌باشد؟

سوئیچ خصوصی ۲۹۶۰ سیسکو ، یکی پراستفاده ترین سوئیچ ها در سازمانها و موسسه ها می باشد.

سوئیچ یکی مشقت بار افزارهای کانال میباشد که در عین شباهت به هاب (hub)، بسیار هوشمندتر از آن میباشد. مبنی بر سبک OSI سوئیچ‌ها در لایه ۲ یا این که به عبارتی لایه Data Link شغل می‌نمایند و وظیفه این طاقت فرسا افزارها، جابجایی بسته‌های دیتا از یک دستگاه به مکان دیگر از روش کانال و بر پایه ی نشانی طاقت فرسا افزاری (Mac addresses) میباشد.

معرفی سوئیچ های سیسکو محرمانه ۲۹۶۰

این سوئیچ در سبک ۳ لایه‌ای سیسکو در لایه Access آیتم استعمال قرار میگیرد.

بدین مفهوم که سیستمهای یوزرها، دوربین‌های مداربسته و دیوایسهایی که نیاز به برقراری رابطه با کانال را دارا هستند به‌این نوع سوئیچ متصل می شوند، در حقیقیت نقطه اتصال یوزرها به کانال همین سوئیچ ۲۹۶۰ سیسکو است.

اما لازم به ذکر میباشد این سبک سوئیچ‌های سیسکو End-of-Life وEnd-of-sale شد‌ه‌است و سوئیچ محرمانه Catalyst 2960-X و Catalyst 2960-XR جایگزین آنان شد‌ه‌است.

 

با سوئیچ های سیسکو ۲۹۶۰ قادر خواهیم بود کانال خویش را به یک سری کانال مجازی تقسیم کنیم.

این سوئیچ ها مجهز به پورت گیگابیت بوده و stackable هستند، بدین معنی که برای ارتقاء بضاعت و توان سوئیچ‌ها می توانیم دو تا ۸ سوئیچ را از روش پورتهای خاصی بنام stack بهم وصل کنیم که در‌این حالت به پهنای باند ۸۰ گیگا بیت برثانیه میرسیم.

ولی در خصوصی سوئیچ های نو سیسکو، این تکنولوژی Flex Stack اسم گرفته میباشد. درین تکنولوژی بعد از stack شدن کلیه سوئیچ‌های از روش کابل منحصر به فرد و جاری ساختن پیکربندی مورد نیاز، یک سوئیچ منطقی واحد بوجود میاید که عمل مدیر تمامی سوئیچ‌ها و پورت سوئیچ‌ها به راحتی از روش همین یک سوئیچ اجرا می گیرد.

سوئیچ سیسکو سبک ۲۶۰ دارنده سه خصوصی با اسم های خصوصی X، محرمانه S و خصوصی G میباشد.هر سه سبک کوشش یکسانی دارا هستند کلیه دارنده پورت یک گیگ و ۴ پورت SFP می باشند.

نقاط قوت و ضعف سوئیچ های سیسکو محرمانه ۲۹۶۰

دارنده ۲۴ یا این که ۴۸ پورت گیگابیت اترنت

برای اتصال از روش پورت UPLINK میتوان از دو ماژول +SFP که دارنده سرعت ۱۰G هست بهره مند شد و یا این که چهار پورت گیگابیت SFP. ( پورت SFP و +SFP برای اتصال کابل فیبرنوری گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد)

پشتیبانی از یکسری از قابلتهای لایه ۳ مانند استاتیک روت که میتوان تا ۱۶ خط static route در آن نوشت !

امکان stack نمودن سوئیچها تا ۸ عدد بوجود آمده پهنای باندی مساوی ۸۰ گیگابیت

پشتیبانی از POE توسط استاندارهای ۸۰۲.۳at و ۸۰۲.۳af

پشتیبانی از Policy-Based Routing یا این که PBR

پشتیبانی از MAC-based VLAN assignment که در‌این تکنولوژی از نشانی mac مخاطب برای تخصیص vlan به وی فایده می‌بریم.

پشتیبانی از ۸۰۲.۱x که در‌این استاندارد در اختیار گرفتن دسترسی به کانال دقیقتر گردیده و امنیت کانال را فراتر می برد.

پشتیبانی از port security و arp inspection در ارتقاء امنیت کانال در لایه ۲

پرهیز از جعل و سوءاستفاده از نشانی ip با ip source guard

پشتیبانی از private vlan برای اینکه در درون vlan بتوانیم یک لایه امنیت اضافه تولید کنیم و در ارتباطات در بین سرورها یک‌سری محدودیت های اضافه اجرا کنیم.

پشتیانی از acl جهت فیلترینگ ترافیک بر پایه ی پورت و نشانی ip مبدا و مقصد.

پشتیبانی از Port-based ACL تا بتوانیم به ازاء کل پورت‌های سوئیچ acl یا این که access list بنویسیم.

پشتیبانی از پروتکل SNMPv3 که نسبت به پیشین امنیت آن ارتقاء یافته میباشد.

پشتیبانی از امکان BPDU Guard که یک مکانیزم امنیتی برای پروتکل Spanning Tree Protocol میباشد.

پروتکل LACP یا این که EtherChannel منجر می‌گردد تا بتوانیم برای اتصال دو سوئیچ به هم از تعدادی پیوند استعمال کنیم و گنجایش پهنای باند ارتباطی ارتقاء یاید.

پشتیبانی از پروتکل DTP یا این که Dynamic Trunk Protocol منجر می گردد تا اتصال Trunk دربین دو سوئیچ سیسکو به سادگی ایفا پذیرد.

UDLD یا این که Unidirectional link detection قابلیتی ست که در لایه دو کانال یا این که data link فعالیت کرده و مکمل پروتکل STP هست. به وسیله UDLD که بیشتر روی ارتباطات فیبرنوری فعال می‌گردد و در مواردی که قطعی موقت در ارسال و اخذ BPDU یا این که جابجاشدن rx و tx پورت فیبر واقعه بیفتد وارد بازی می گردد.

پشتیبانی از IGMP یا این که Internet Group Management Protocol یا این که به عبارتی موضع multicast می باشد که روی سوئیچ فعال میشود و عضویت در دسته های multicast را مدیر میکند.

وجود قابلیت و امکان VTP یا این که VLAN Trunking Protocol برای رئیس داده ها vlan روی سوئیچ های سیسکو کاربرد داشته و مخصوص cisco می‌باشد.

مشورت کردن و پباده سازی کانال در فالنیک (کشور ایران اچ پی)

فالنیک با توکل بر علم، تخصص و تجربه متخصصین خویش، نیازهای مشتریان سری و دولتی خویش را ارزیابی و نظارت می‌نماید و سرویس ها خویش را در مسئله مشورت، پباده سازی، پیاده‌سازی، تحلیل و خدمات نگهداری شبکه‌های کامپیوتری ارایه میدهد.

اخذ مشورت کردن پباده سازی کانال

چک تخصصی پارت نامبر سیسکو محرمانه ۲۹۶۰

WS – C 2960 24 P C-L

WS : علامت می‌دهد که‌این دستگاه یک سوئیچ میباشد.

C : نماد دهنده این میباشد که‌این دستگاه از خصوصی کاتالیست (شاسی) سیسکو است.

X : این خصوصی نیز همچون خصوصی S دارنده پورت های یک گیگابیتی Downlink بوده ولی از امکان Stack تا هشت دستگاه را پشتیبانی می نمایند.

XR : همگی قابلیت و امکان های خصوصی X را داشته، تفاوت آن این میباشد که درین محرمانه از سوئیچ ها پاور Redundant قرار داده گردیده‌است.

 

CX : این خصوصی و شبکه  از سوئیچ ها، بیشتر برای سوئیچ های ۸ پورت استعمال می گردد. همچنین به طور Compact قرار داده گردیده اند. به‌این مفهوم که وسعت کوچکتری نسبت به بقیه سوئیچ ها دارا‌هستند.

هنگامی که سوئیچ شما سبک ۲۹۶۰ است. یعنی یک سوئیچ لایه دو است که براساس مک نشانی عمل می نماید.

** تعداد پورت : عدد ۸ یا این که عدد ۱۲ عدد ۲۴ یا این که ۴۸ آرم دهنده تعداد پورت سوئیچ میباشد.

معنا حروف اولیه پس از تعداد پورت:

کلام T : این کلام نمایانگر این میباشد که سوئیچ سیسکو دارنده پورت اکسس از نوع اترنت میباشد.

** پورت های که سوکت RJ45 می‌خورند.

صحبت: L در LPD بیان کنده واژه Lite میباشد یعنی در استاندارد PoE حداکثر ۳۷۰ وات انرژی برق تامین می‌شود.

سخن P : آرم دهنده پورت POE با سرعت گیگ

این سوئیچ ها می بایست ۲۴ پورت باشند با قدرت ۳۷۰ وات

کلام LP : در سوئیچ های ۴۸ پورت خصوصی ۲۹۶۰ S اقتدار POE میتواند زیاد یا این که معدود باشد. سوئیچ ها با قدرت ۳۷۰ وات و ۷۴۰ وات عرضه میشود.

قدرت ۳۷۰ وات : LIGHT POE

قدرت ۷۴۰ وات : FULL POE

این پورت ها تنها گیگ می‌باشند و سرعت ۱۰۰ درین محرمانه نیست.

بدین مفهوم که در صورتی سبک سوئیچ را WS-C2960X-48FPD-L فرض کنیم کلام f می گوید سوئیچ می تواند روی همگی پورتهای خویش مقدار ۱۵.۴ وات برق را تامین کند که مجموعا بمقدار ۷۴۰ وات میرسیم.

صحبت G : پورت های Downlink و Uplink یک گیگابیت

معنا حروف دوم پارت نامبر سوئیچ سیسکو:

سخن Q : نوع پورت های UPLINK ، پورت UPLINK گیگابیت اترنت

کلام T : پورت UPLINK گیگا بیت اترنت

صحبت C : SFP (پورت combo uplink )

سخن D ذکر میکند که پورتهای uplink یا این که SFP می‌تواند باشد و یا این که +SFP که در +SFP ما دارنده سرعت ۱۰ گیگابیت خوا هیم بود.

برای شناخت با اوامر show در سوئیچ سیسکو روی پیوند بزنید.

مضمون‌ حروف پایان پارت نامبر سوئیچ سیسکو:

L : این بخش نماد دهنده نوع لایسنس مو جود بر روی دستگاه میباشد.

S or LL : ورژن IOS مو جود بر روی دستگاه LANLite میباشد.

L : ورژن IOS مو جود بر روی دستگاه LANBase میباشد.

I : ورژن IOS مو جود بر روی دستگاه IPLite میباشد.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *