توپولوژی شبکه چیست؟

network topology alfanet iarn

توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه چیست؟

این تجهیز شبکه به نحوه چیدمان پیوندها و گره های شبکه برای ارتباط با یکدیگر اشاره دارد.

انواع توپولوژی:

توپولوژی ها یا به عنوان توپولوژی شبکه فیزیکی ، که رسانه انتقال سیگنال فیزیکی است یامنطقی ، دسته بندی می شوند که به نحوه حرکت داده ها از طریق شبکه بین دستگاه ها ، مستقل از اتصال فیزیکی دستگاه ها ، اشاره دارد.

مثالهای توپولوژی شبکه منطقی شامل اترنت جفت پیچ خورده است که به عنوان یک توپولوژی باس منطقی طبقه بندی می شود و حلقه نشانه که به عنوان یک توپولوژی حلقه منطقی طبقه بندی می شود.

شبکه های توپولوژی شبکه های فیزیکی شامل شبکه های توپولوژی ستاره ، مش ، درخت ، حلقه ، نقطه به نقطه ، دایره ، ترکیبی و باس هستند که هر یک از آنها از پیکربندی های مختلف گره ها و پیوندها تشکیل شده است.

توپولوژی شبکه ایده آل به اندازه ، مقیاس ، اهداف و بودجه هر کسب و کار بستگی دارد.

نمودار توپولوژی شبکه به تجسم دستگاه های ارتباطی کمک می کند ، که به صورت گره و از طریق اتصالات بین دستگاه ها ، به عنوان پیوند بین گره ها ، مدل سازی می شوند.

الف)فیزیکی  ” physical topology “

همانطور که گفته شد، توپولوژی فیزیکی به روشهای اتصال فیزیکی اجزای مختلف شبکه به یکدیگر اشاره دارد. هریک از این روش ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد.

1-  خطی  (Topology   Bus)
2-  ستاره  ( Star Topology )
3- حلقوی  ( Ring Topology )
4- مش  ( Mesh Topology )
5- ترکیبی  ( Hybrid Topology )

ب) منطقی ” logical topology “

1- خطی  (Topology   Bus)
2- حلقوی  ( Ring Topology )

اهمیت این تجهیزشبکه چیست؟

طرح بندی یک شبکه تأثیر مستقیمی بر عملکرد شبکه دارد. انتخاب این تجهیز شبکه مناسب می تواند عملکرد و کارایی داده ها را بهبود بخشد ، تخصیص منابع را بهینه کند و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

نمودارهای این تجهیز شبکه ایجاد شده توسط نرم افزار ، مرجع مهمی برای تشخیص مشکلات اتصال شبکه ، بررسی کندی شبکه و به طور کلی مشکلات عیب یابی هستند.

یکی از کاربردهای اصلی توپولوژی شبکه ، تعریف پیکربندی شبکه های مختلف مخابراتی از جمله شبکه های رایانه ای ، شبکه های رادیویی فرمان و کنترل و اتوبوس های صنعتی است.

نرم افزار این تجهیزشبکه

در تعیین چگونگی طراحی  که برای نیازها و نیازهای استفاده از یک شبکه ایده آل است ، توسعه یک درک جامع از عملکرد شبکه بسیار مهم است.

نرم افزار نقشه برداری این تجهیز  شبکه یک ابزار ارزشمند توپولوژی شبکه است که نمودارهای شبکه را ایجاد می کند ، که نمای کلی تصویری از زیرساخت شبکه را نشان می دهد.

نرم افزار نقشه برداری این تجهیز شبکه نحوه اتصال دستگاه ها را شناسایی می کند و به شناسایی کارآمدترین توپولوژی کمک می کند.

پس از انتخاب پیکربندی ، نرم افزار طراحی شبکه ، ابزار مدیریت پیکربندی شبکه و راه حل های نرم افزاری مدیریت شبکه نه تنها در ساخت این تجهیز شبکه ، بلکه در خودکارسازی پیکربندی ، نظارت مستمر بر عملکرد و عیب یابی مسائل شبکه نیز کمک می کنند.

راه حل های نرم افزاری اختصاصی و رایگان این تجهیز شبکه مانند Microsoft Visio و LibreOffice Draw در بازار وجود دارد.

جهت خرید محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید:
021-26712416
021-26712407
برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *