نحوه کاهش نویز در سیستم دوربین مداربسته

نحوه کاهش نویز در سیستم دوربین مداربسته

نحوه کاهش نویز در سیستم دوربین مداربسته

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از اتمام نصب و راه اندازی دوربین مداربسته با آن روبه رو شوید، وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته می‌باشد. اختلال و نویز در دوربین مداربسته بیشتر به شکل برفک نشان دادن تصاویر است‌ که‌ موجب می‌شود که کیفیت تصاویر کاهش پیدا کند و وضوح آنها کاهش یابد.

وجود نویز در تصاویر علت های مختلفی دارد که برای نمونه یکی از دلایل وجود نویز می‌تواند استفاده کردن از سیستم های بی کیفیت باشد.

برای اینکه بتوانید دید کاملی از عوامل به وجود آورنده نویز در دوربین های مداربسته داشته باشید و راه حل مناسبی برای رفع این اختلال پیدا کنید تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نویز در دوربین مداربسته

احتمالا برای شما پیش آمده که وقتی در فضای باز و در تاريکی فیلم و یا عکس گرفته اید نقطه های زیادی در تصویر مشاهده می‌شود بنابراین گاهی اوقات نویز قسمتی از تصویر است وشما نمی توانید آن را ازبین ببرید چون که مشکل از نامساعد بودن شرایط نوری و یا پایین بودن کیفیت دوربین پدید می‌آید.

اما با این حال، در بعضی اوقات که وضعیت نوری مساعد است، نویز در تصاویر همچنان وجود دارد که معمولا علت این نویز را می‌توان ناشی از تداخل الکترومغناطیسی ویا زیر ساخت نامناسب دانست. در واقع نویز در دوربین مداربسته همان تداخل ناخواسته در سیگنال می‌باشد.

دو نوع اصلی نویز در دوربین های مداربسته وجود دارد :

1_ نویزهای الکترونیکی

این نویز ها از بیشترین ومتداول ترین نویزها به شمار می‌روند که در تصاویر به شکل نقاط بسیار ریز رنگی قابل مشاهده هستند که علت آن تقویت بیش ازحد سیگنال تصویر در نورکم (هنگام شب) می‌باشد.

2_ نویز الکترومغناطیسی

این نویزها هم جزء متداول ترین نویزها در تصاویر محسوب می شوند که معمولا این نویزها، به صورت خطوط یا موج در تصاویر نمایان می‌شوند وبعضی اوقات درطول صفحه دوربین حرکت می‌کنند ومانع دید مناسب می‌شوند.

تاثیر امواج الکترو مغناطیسی بر روی دوربین و یا افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال از دلایل به وجود آمدن نویز الکترومغناطیسی می‌باشند.

نحوه کاهش نویز در سیستم دوربین مداربسته

عوامل که باعث ایجاد نویز می‌شوند:

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد به وجود آمدن نویز در تصاویر دوربین مداربسته، عوامل متعددی دارد که به آن ها اشاره می‌کنیم:

_ داغ شدن بیش از حد دوربین
_ اتصالات ضعیف
_ نبود نور مناسب
_ بستر سازی نامناسب
_ استفاده از کابل های با کیفیت پایین
_ نصب دوربین هایی که کیفیت پایین دارند.
_ استفاده از منبع برق نامناسب
_ استفاده از مبدل های بی کیفیت

توضیحاتی در رابطه با این موارد در ادامه داده می‌شود و به راه حل آن ها می‌پردازیم.

_ داغ شدن بیش از حد دوربین مداربسته

نوع دوربین مداربسته در داغ شدن بیش از حد آن تاثیر دارد، به این صورت که هنگامی که کیفیت دوربین مداربسته ضعیف باشد گرمای زیادی تولید می‌کند که در تصویر باعث ایجاد نویز می‌شود. از دیگر علت داغ شدن بیش از حد می‌توان به نبود تهویه مناسب در محل نصب دوربین که در فضاهای بسته در معرض نورخورشید یا یک منبع گرمای دیگر هستند، اشاره کرد.

_ اتصالات ضعیف

اتصالات کواکسیال واتصالات برق را مورد بررسی قرار بدهید وبرای کاهش نویز تصویر می‌توانید از کانکتورهای BNC باکیفیت استفاده کنید.

_ نبود نورمناسب

هنگامی که نور کافی در محیط نباشد طبیعتاً نور منعکس شده از اجسام هم کافی نیست به همین دلیل دوربین نمی‌تواند رنگ ها وکنتراست های مختلف را ازهم تشخیص بدهد. این مشکل را همهی دوربین ها دارند اما چنانچه دوربینی با کیفیت بالاتری نصب کنید این مشکل به حداقل می‌رسد. در دوربین هر چه سنسور تصویر به کار رفته بزرگتر باشد، در شرایط نور کم، تصویر کیفیت بهتری راخواهد داشت.

_ بستر سازی نامناسب

یکی از مواردی که تاحدزیادی در کاهش نویز تاثیرگذار می‌باشد انتخاب مسیرمناسب برای عبور کابل تصویردوربین مداربسته است.

دوربین ها باید در محلی نصب شوند که کمترین لرزش را به دوربین وارد کنندوبرای قرار گیری دستگاه ضبط DVR یا NVR باید مکانی را انتخاب کنیدکه نویز تصاویر را تشدید نکنند.از دیگر عوامل کاهش دهنده میزان نویز در تصاویر استفاده از ارت مناسب برای سیستم نظارت تصویری است.

_استفاده از کابل های باکیفیت پایین در نصب دوربین مداربسته

آن دسته از کابل های کواکسیال که از کیفیت پایینی برخوردار هستند امکان دارد که امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط به راحتی وارد کابل شوند و در تصاویر دوربین مداربسته نویز ایجاد کنند.

طراحی کابل کواکسیال به گونه ای است که پوشش خارجی آن مانع از ورود امواج موجود در محیط به درون کابل می‌شود اگر این پوشش خارجی دچار خراشیدگی و از بین رفته باشد و یا از مواد بی کیفیتی باشد، باعث ایجاد اختلال ونویز در تصویر می‌شود.

همچنین باتوجه به نوع استفاده شده کابل ها باید فاصله صحیح آن ها رعایت شود، چون کابل هایی مثل RG6، RG11 وRG59 از نظر فاصله محدودیت هایی هستند.

نحوه کاهش نویز در سیستم دوربین مداربسته

_نصب دوربین مداربسته هایی که کیفیت پایین دارند

برای اینکه تصویری با وضوح بالا داشته باشید باید از دوربین هایی استفاده کنید که نام تجاری معتبری دارند ودارای دفترچه راهنمای محصول و شماره تماس برای پشتیبانی فنی می‌باشند.دوربین هایی که مارک متفرقه دارند و عموماً هزینه کمی هم صرف آنها می‌شود، توانایی لازم برای نمایش تصاویر باکیفیت بالا به ویژه در شرایط بد آب وهوایی را ندارند.

_ استفاده از منبع برق نامناسب

هر دوربین مداربسته ای بنابه دستورالعمل کمپانی سازنده آن، نیاز به دریافت ولتاژ الکتریکی کافی دارد که در اکثر دوربین های مداربسته ولتاژ الکتریکی برابر با 12VDC است که این عدد در بعضی از دوربین ها، 24VDC می‌باشد.

همانطور که برای کارکرد صحیح دوربین ولتاژ کافی باید داشته باشد، باید به اندازه کافی جریان مناسبی هم داشته با‌شد که در دوربین های معمولی این مقدار معمولا یک آمپر است که اگر این عدد نبا‌شد، منجر به تداخل و نویز در تصاویر دوربین مداربسته می‌شود.

_ استفاده از مبدل های بی کیفیت در سیستم دوربین مداربسته

زمانی که از کابل های cat6 یا cat5e استفاده می‌شود باید از مبدل هایی که با تکنولوژی دوربین سازگار هستند استفاده شود چون که برای هریک از تکنولوژی های HDTVI، HDCVI یا AHD مبدل های مخصوصی وجود دارد.در کتابچه راهنمای دوربین و مبدل می‌توانید اطلاعاتی در این رابطه بیابید.

در انتها امیدواریم که از این مطلب ما استفاده کرده باشید و جواب سوالاتتان را دریافت کرده باشید، در صورتی که همچنان نیاز به راهنمایی های بیشتر و مشاوره رایگان می‌باشید، میتوانید با تیم همکاران ما در آلفانت ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشند؛ تیم آلفانت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *