تکنولوژی +H.265 در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی +H.265 در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی +H.265 در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی +H.265 یک الگوریتم پویا و هوشمند است که تکنولوژی و فناوری رمزگذاری بر اساس استاندارد H.265 (High efficiency video coding) که مخفف HEVC است را ادامه داده است. در راه اندازی سیستم‌های دوربین مدار بسته همواره و همیشه با دو مشکل فضای ذخیره سازی و محدودیت پهنای باند رو به رو می‌شود. هر دوی این موارد از جمله مواردی هستند که می‌توانند هزینه‌های بسیار زیادی را به سیستم وارد کنند چنانچه به خوبی مدیریت نشوند.

این تکنولوژی و دوربین مدار بسته

به خصوص اینکه تکنولوژی دوربین مدار بسته امنیتی و نظارتی با کیفیت HD و بالاتر در حال به روز شدن و گسترش است و همینطور افزایش کیفیت مساوی با فضای ذخیره بیشتر و همچنین پهنای باند گسترده‌تر برای انتقال تصاویر است. همچنین یک مسئله بسیار مهم در انتخاب دوربین‌های امنیتی و نظارتی نحوه تنظیم دقیق بیت ریت تصاویر ویدیویی HD و ultra-HD است.

به همین دلیل ضروری است که قبل از ضبط یا انتقاد حجم تصاویر دوربین امنیتی کاهش یابد، در رابطه با این کار راهکارهای بسیاری وجود دارد مثل فشرده‌سازی H.264, H.265, JPEAG, MPEG و… اما +H.265 روش جدیدتری است که توسط شرکت هایک ویژن خصوصاً برای فشرده سازی تصاویر مداربسته ابداع شده است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

تکنولوژی و فناوری +H.265 به طور کامل و با توجه به ویژگی‌های نظارت تصویری بر اساس عوامل زیر بهینه و سازماندهی شده است:

در ابداع و تولید و ساخت این تکنولوژیک این مورد در نظر گرفته شده است که ممکن است اشیا متحرک فقط چند بار در یک بخش پراهمیت از تصاویر ظاهر شوند، (در کل فیلم ضبط شده تعداد دفعات ورود جسم متحرک درصد کمی را شامل می‌شود)

با توجه به اینکه تمرکز و حواس بیننده و تماشاگر عمدتاً بر روی اجسام متحرک است بنابراین می‌توان از کیفیت بالای تصاویر در نقاط دیگر صرف نظر کرد.

با توجه به دو عامل تأثیرگذار بر کیفیت تصاویر شامل وجود نویز و کارکرد نظارتی ۲۴ ساعته فشرده سازی باید انجام شود.

تکنولوژی +H.265 در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی و فناوری +H.265 با سایر فرمت‌ها:

فشرده سازی +H.265 مهم‌ترین تفاوت در نحوه فشرده سازی نسبت به سایر فرمت‌های فشرده سازی کاهش میزان بیت ریت (در یک ثانیه تعداد بیت‌هایی که در یک واحد پردازش یا منتقل می‌شوند) نتیجه آن کاهش مصرف پهنای باند (میزان منتقل شدن داده‌ها در بیت در ثانیه) است. شاهد کاهش میزان چشمگیری از بیت ریت در تصاویر ویدیویی با وجود تکنولوژی و فناوری +H.265 خواهیم بود. این امر مستقیماً باعث کاهش فضای ذخیره سازی در دوربین مدار بسته و امنیتی و کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف پهنای باند می‌گردد.

اگر بخواهیم نحوه عملکرد +H.265 بررسی کنیم به این صورت است که در آغاز یک تصویر از محیط مدنظر ما گرفته و از آن تصویب به عنوان فریم پس زمینه استفاده می‌کند، سپس فقط بر روی اشیای متحرک حواس خود را متمرکز می‌کند و هنگامی که سوژه و مورد متحرکی وارد ناحیه نظارتی و امنیتی شود تصویری از آن جسم متحرک می‌گیرد و از آن تصویر متحرک به عنوان فریم مرجع استفاده می‌کند، در صورتی که جسم به حرکت خود ادامه دهد سیستم تنها اطلاعاتی را که مربوط به سوژه متحرک است را به فریم پس زمینه اضافه می‌کند.

برای مطالعه و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلبی که در ادامه آورده شده است را به دقت مطالعه و بررسی کنید.

بر مبنای سه تکنولوژی کلیدی زیر اساس فشرده سازی در +H.265 صورت می گیرد:

۱. تکنولوژی و فناوری کدگذاری طبق مدل پس زمینه

۲. فناوری و تکنولوژی کاهش نویز در تصویر پس زمینه

۳. کنترل کردن نرخ بیت ریت

تکنولوژی و فناوری کد گذاری طبق مدل پس زمینه دوربین مدار بسته:

مبنای عملکرد ای فرمت‌های فشرده سازی قبلی کدگذاری ترکیبی مانند H265/HEVC، MPEG2، H.264/AVC و MPEG4 است، اساساً اطلاعات پس زمینه در یک سیستم نظارتی و امنیتی مدار بسته ثابت باقی می‌ماند پس در نتیجه به عنوان فریم مرجع برای کدگذاری باقی فریم‌ها یک فریم پس زمینه در نظر گرفته می‌شود.

در تصاویر ویدیویی برای فریم‌های مختلف روش های مختلفی از خود گذاری با توجه به ویژگی‌های آن ها مورد استفاده قرار می گیرند که در انتها منجربه فشرده سازی بهتره مجموعه تصاویر خواهد شد. از بخش های اصلی تکنولوژی و فناوری +H.265 هایک ویژن تکنولوژی فناوری خود گذاری طبق مدل پس زمینه است. این قسمت خود به دو بخش کدگذاری میانی و داخلی تقسیم می‌گردد.

  • تکنولوژی کد گذاری داخلی (Inter-frame prediction):

یک مدل پیش بینی شده از یک یا چند فریم ویدیویی یا فرمت‌های ویدیویی که از قبل کد گذاری شده‌اند با استفاده از تکنولوژی جبران حرکت (block-based motion compensation) ایجاد می‌گردد.

  • تکنولوژی کدگذاری میانی (Intera-frame prediction):

به این معنی است که نمونه‌های واحدهای پردازشی یا همان ماکرو بلوک تنها با استفاده از اطلاعاتی که حاصل از ماکرو بلوک‌های قبل منتقل شده است از همان فریم ایجاد می‌گردند.

تکنولوژی +H.265 در دوربین مدار بسته چیست؟

فناوری و تکنولوژی کاهش نویز در تصویر پس زمینه دوربین مدار بسته:

در محیط‌هایی با نور کم معمولاً میزان نویز تصاویر دوربین‌های امنیتی افزایش می‌یابد. وجود نویز از کیفیت تصاویر بسیار می‌خواهد و یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود و همچنین مقدار بسیاری از بیت ریت کد گذاری شده را اشغال می‌کند. برای کاهش نویز در تصاویر دوربین‌های نظارتی در روش های قبلی اکثراً بر اساس به کارگیری تکنیک‌ها و روش‌هایی برای کاهش نویز در کل تصویر مورد نظر است که این کار منجر می‌شود تا بخش‌هایی از تصویر اصلی نیز حذف گردند.

ابتدا سوژه‌های متحرک در تکنولوژی و فناوری +H.265 تشخیص داده شده و جدا می‌شوند و سپس برای هر بخش از تکنیک‌ها و روش های مناسب و جداگانه‌ای برای کاهش نویز در این نقاط استفاده می‌گردد، در این روش و تکنیک کیفیت تصاویر نیز حفظ می‌شود با توجه به اینکه میزان نویز در تصاویر کاهش یافته است، بخصوص برای موقعیت‌ها و مکان‌هایی با امکان ایجاد نویز بالا در تصاویر این تکنیک و روش بسیار مفید بوده و در کاهش نرخ بیت ریت آن ها نیز تأثیرگذار است.

علاوه بر موارد بالا به طور معمول و مقیاس به کار رفته برای فشرده سازی و به منظور حفظ کیفیت تصاویر نویز موجود در تصاویر را نیز از بین می‌برد، در فشرده سازی تکنولوژی و فناوری +H.265 تصویر پس زمینه و تصویر جسم متحرک با استفاده از یک الگوریتم تحلیلی هوشمند از هم متمایز و جدا می‌شوند و به این ترتیب تصویر پس زمینه و تصاویر سوژه‌های متحرک هرکدام با استراتژی‌های مختلفی کدگذاری می‌گردند.

کنترل کردن نرخ بیت ریت دوربین مدار بسته:

این فناوری و تکنولوژی به متوسط و میانگین نرخ بیت ریت در طول دوره‌های مختلف عموماً ۲۴ ساعت مربوط می‌گردد. با کنترل کردن متوسط بیت ریت دوربین مدار بسته می‌تواند میزان بیت ریت را در صورت نیاز کاهش یا افزایش دهد.

به عنوان نمونه دوربین مدار بسته نظارتی می‌تواند در ساعت‌هایی که یک مکان عمومی شلوغ است مانند بانک نرخ بیت ریت را افزایش دهد و در موقعی که بانک تعطیل می‌شود میزان بیت ریت را کاهش دهد. با استفاده از این فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها می‌توان گفت که فناوری H.+265 هایک ویژن با اکثر نرم افزارها و سخت افزارهای پشتیبانی کننده H.265 سازگاری دارد و کاملاً مطابق با استاندارد های H.265/HEVC ساخته و سازماندهی شده است.

در انتها امیدواریم که از این مطلب ما استفاده کرده باشید و جواب سوالاتتان را دریافت کرده باشید، در صورتی که همچنان نیاز به راهنمایی های بیشتر و مشاوره رایگان می‌باشید، میتوانید با تیم همکاران ما در آلفانت ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشند؛ تیم آلفانت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *