کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟

کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟

کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟

در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری و به وجود آمدن تکنولوژی‌های جدید، برای تأمین امنیت مکان‌های نسبت مهم از دوربین مداربسته استفاده می‌شود؛ اما حضور دوربین مداربسته نیز به خودی خود فایده‌ای ندارند چون که امنیت دارای فاکتورهایی است که باید از هر نظر این فاکتورها بالا باشد. به عنوان نمونه یکی از فاکتورهایی که در این زمینه حائز اهمیت است، کیفیت تصاویر دوربین مداربسته می‌باشد.

کیفیت دوربین مدار بسته

شاید شما هم شنیده و یا دیده باشید که در بعضی اتفاقات مثل سرقت، به دلیل پایین بودن کیفیت تصاویر دوربین مداربسته، فرد سارق شناسایی نشده است، پس داشتن سطح مناسبی از کیفیت تصاویر دوربین مداربسته می‌تواند کمک شایانی در افزایش امنیت داشته باشد.

به‌مرور زمان دوربین های مداربسته نسل آنالوگ با کیفیت دوربین TVL جای خود را به نسل‌های دیجیتال دادند.

می‌توان گفت از اصلی‌ترین تفاوت کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته همین آنالوگ و دیجیتالی بودن آن‌ها است.
این را باید گفت که ممکن است دوربین شما از نظر سخت افزاری قوی باشد ولی بازهم خروجی تصاویر آن از کیفیت مناسبی برخوردار نیست که در ادامه به بیان راه حل‌هایی برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

عوامل مؤثر ایجاد اختلال در تصویر دوربین مداربسته

_ کثیف بودن لنز دوربین مداربسته
_ بلند بودن طول کابل دوربین
_ امکان زوم دوربین وجود نداشته باشد.
_ پایین بودن رزولوشن مانیتوری که برای مشاهده تصاویر از آن استفاده می‌شود.
_ ضعیف بودن سیگنال wifi در دوربین های مداربسته بی‌سیم
_ پایین بودن رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

اگر این مواردی که گفته شد را چک کردید و مطمئن شدید که افت کیفیت تصاویر از این موارد نیست، در ادامه با یکسری تکنولوژی‌هایی آشنا می‌شوید که در بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته نقش بسزایی دارند.

کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟

تکنولوژی افزایش کیفیت تصاویر دوربین مداربسته

1. قابلیت فیلتر IR_CUT FILTER

برای بهتر نشان دادن تصاویر در شب، قابلیتی به عنوان دید در شب در دوربین های مداربسته وجود دارد. این قابلیت علاوه برجذب امواج نور مرئی، می‌تواند امواج مادون قرمز یا IR را هم جذب کند که همین باعث می‌شود که تصاویر در شب به خوبی نمایش داده شوند.

در دوربین های مداربسته‌ای که قابلیت دید در شب را دارند، مشکلی وجود دارد که در روز نمی‌توانند تصاویر مناسبی را نشان دهند آن‌هم به این دلیل است که در طول روز میزان مادون قرمز افزایش می‌یابد و چون دستگاه نسبت به جذب مادون قرمز حساس است این اختلال ایجاد می‌شود که تصاویر از نظر رنگ بندی و نور حالت غیر طبیعی پیدا می‌کنند.

از تکنولوژی IR_CUT برای حل این مشکل به کار برده می‌شود. نحوه عملکرد این قابلیت به این گونه است که در طول روز فقط به امواج مرئی اجازه عبور می‌دهد و از عبور امواج مادون قرمز جلوگیری می‌کند. هنگام شب IR_CUT غیر فعال شده و LED های مادون قرمز فعال می‌شوند که امواج مادون قرمز به‌راحتی قابل رؤیت می‌شوند.

2. وضوح تصویر ( Resolution)

مگا پیکسل واحد اندازه گیری رزولوشن است که برای افزایش وضوح تصویر و کیفیت فیلم باید رزولوشن دوربین بالا باشد.
باید توجه داشته باشید که استفاده از دوربین با چه رزولوشنی بستگی به مکان قرارگیری دوربین دارد؛ برای مثال در یک اتاق با ابعاد 3*3 نیاز به دوربین با کیفیت بسیار بالا نیست در حالی که در فضای بیرون، برای خواندن پلاک ماشین‌ها باید از دوربین با کیفیت بالا استفاده شود.
در هنگام خرید دوربین مداربسته توجه داشته باشید که کیفیتی که دستگاه ضبط پشتیبانی می‌کند با کیفیت وضوح تصویر مطابقت داشته باشد.

3. نرخ فریم (frame rate)

تعداد تصاویر یا فریم‌های دوربین مداربسته در هر ثانیه را با نرخ فریم بیان می‌کنند که با علامت FPS نشان می‌دهند. برای اینکه کیفیت تصاویر بالا باشد باید نرخ فریم دوربین مداربسته بین 25_30 فریم در ثانیه باشد که در کاتالوگ محصول می‌توانید از نرخ فریم هر دوربین مطلع شوید.

4_ قابلیت WDR

دوربین های مداربسته‌ای که در فضای بسته و یا مقابل درب ورودی قرار دارند، عموماً چهره شخصی که وارد می‌شود را به‌صورت سیاه و غیر قابل تشخیص نشان می‌دهند که این مشکل به دلیل اختلاف زیاد بین نور محیط داخلی و بیرونی ایجاد می‌شود. با کمک تکنولوژی WDR اختلاف نوری که وجود دارد را جبران می‌کند و تصویری شفاف را می‌سازد.
کمپانی‌های سازنده دوربین مداربسته، داخل دوربین دو عدد CCD قرار می‌دهند که یکی از آن‌ها قسمت روشن تصویر و دیگری قسمت تاریک تصویر را اسکن می‌کند و یک تصویر با وضوح بالا و با کیفیت نمایش می‌دهد.

5_ قابلیت DIS

دوربین های مداربسته‌ای که در محیط‌های باز، بزرگراه‌ها و بالای دکل نصب می‌شوند، بیشتر در معرض طوفان، باد و سایر عوامل قرار می‌گیرند. همین عوامل باعث می‌شود که در دوربین مداربسته لرزش ایجاد شود و در نتیجه تصاویر ضبط شده دچار پرش خواهند شد. تکنولوژی DIS برای حل چنین مشکلی ساخته شده است که با استفاده از این تکنولوژی، به هنگام وزش طوفان و ایجاد لرزش، تصاویر دریافتی، مطلوب و از کیفیت بالایی برخوردار می‌شوند.

کیفیت دوربین مداربسته را چگونه افزایش دهیم؟

از دیگر ویژگی‌های تکنولوژی DIS می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

_ اسکن تصاویر متحرک
_ تنظیم نور در شب
_ تنظیم درجه حرارت ( در مکان‌هایی که دما بین منفی 40 درجه و مثبت 70 درجه سانتی‌گراد است، کارایی دارد)
_رزولوشن بالا

6_ قابلیت Super Low Illustration

دوربین های مدار بسته ای که این قابلیت را دارند، به حداقل نور برای تشکیل تصویر نیاز دارند. نوری که با چشم قابل رؤیت نباشد با استفاده از این تکنولوژی امکان پذیر می‌شود و در فضاهایی که امکان استفاده از دوربین مداربسته دید در شب وجود نداشته باشد این قابلیت به کاربرده می‌شود.

در این مقاله سعی شد عواملی که باعث ایجاد اختلال در تصویر دوربین مداربسته می‌شود و تکنولوژی‌های که درافزایش کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تأثیرگذار هستند بیان شود.

با این امید که این مطلب برای شما دوستان مفید واقع شده باشد، در صورتی که نیاز به مشاوره و خدمات در زیمینه شبکه می‌باشید میتوانید با همکاران ما در تیم آلفانت ارتباط برقرار کنید؛ همکاران ما شبانه روزی آماده خدمات رسانی به شما همراهان عزیز می‌باشند.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *