سرور چیست؟

servers alfanetiran

سرور چیست؟

سرور چیست؟

اصطلاح “سرور” در IT معنای دوگانه دارد. برای توصیف رایانه ای که منابع را از طریق شبکه در دسترس قرار می دهد و همچنین برنامه ای که روی این رایانه اجرا می شود ، استفاده می شود. بنابراین داشتن دو تعریف متفاوت از سرور ضروری است:

سرور چیست؟ (سخت افزار): سرور مبتنی بر سخت افزار یک دستگاه فیزیکی متصل به شبکه رایانه ای است که یک یا چند سرور مبتنی بر نرم افزار در کنار سیستم عامل بر روی آن اجرا می شوند. اصطلاح جایگزین برای سرور مبتنی بر سخت افزار میزبان است. اصولاً با استفاده از نرم افزار سرور می توان از هر رایانه ای به عنوان میزبان استفاده کرد.

سرور چیست؟ (نرم افزار): سرور مبتنی بر نرم افزار برنامه ای است که سرویس تخصصی را برای استفاده توسط برنامه های دیگر (معروف به کلاینت) به صورت محلی یا از طریق شبکه ارائه می دهد. سرویس ارائه شده به نوع نرم افزار سرور بستگی دارد. مدل سرویس گیرنده و سرور اساس ارتباطات است. وقتی صحبت از تبادل اطلاعات می شود ، از پروتکل های ارتباطی مخصوص سرویس استفاده می شود.

سرورها چگونه کار می کنند؟

خدمات سرور که از طریق شبکه های رایانه ای کار می کنند به لطف کمک مدل های سرور مشتری تحقق می یابد. این مفهوم امکان تقسیم وظایف بین رایانه های مختلف و امکان دسترسی همزمان کاربران به آنها را فراهم می کند. هر سرویس ارائه شده از طریق شبکه به یک سرور (نرم افزار) نیاز دارد که برای همیشه در حالت آماده به کار است. این تنها راه برای اطمینان از این است که مشتریان ، مانند مرورگرهای وب یا برنامه های ایمیل ، همیشه فرصت دسترسی به سرور و استفاده از خدمات آن را در صورت لزوم دارند.

انواع سرور از نظر زیر ساخت:

سرور ها با توجه به هدفی که دنبال می‌کنند ساخته و دسته بندی می‌شوند.سرور‌ها به طور کلی به سه دسته سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی تقسیم می‌شوند که نحوه اختصاص دادن منابع آن‌ها، متفاوت است.

سرورهای اشتراکی:

این سرورها دارای منابع اختصاصی نمی‌باشند و محدودیت سخت افزاری دارند.در واقع برروی یک سرور ممکن است چندین سایت و هاست سوار باشند و ایجاد هرگونه مشکل برای این سایت ها ممکن است برروی عملکرد دیگر سایت ها تاثیر بگذارد.همانطور که از اسم این سرورها پیداست، به صورت مشترک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به همین دلیل این سرورها از امنیت بالایی برخوردار نیستند.یکی دیگر از معایب سرورهای اشتراکی می توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل وجود محدودیت در تعداد اتصال کاربران به سرور اشتراکی، این سرورها برای فعالیت در شرکت ها و سازمان های بزرگ مناسب نیستند.

 

share server alfanetiran

سرورهای مجازی(virtual private server):

سرور مجازی با استفاده از نرم افزار مجازی سازی بر روی سرور فیزیکی اجرا می شود. ارائه دهندگان خدمات ابری این سرور را ارائه می دهند ، بنابراین چندین نفر می توانند از مکان های مختلف به یک سرور یکسان دسترسی داشته باشند. حتی اگر سرور فیزیکی یکسان باشد ، مجازی سازی منابع خاصی را به کاربران اختصاص می دهد و از این رو ، به نظر می رسد یک سرور اختصاصی است. ایده استفاده از فناوری مجازی سازی اثربخشی قیمت است. از آنجا که این سرورها کم هزینه هستند ، سازمانهای بیشتری این روزها میزبان سرور مجازی را انتخاب می کنند.

 

virtual private server alfanetiran

سرورهای مجازی چگونه کار می کنند؟

یک سرور میزبان مجازی نیاز به یک کامپیوتر جداگانه برای هر سرور را برطرف نمی کند ، و از این رو به عنوان یک معامله مناسب بودجه است. مجازی سازی برای هر دو طرف همچنان یک موقعیت برد-برد است. با استفاده از یک سرور مجازی ، عملکرد حتی اگر دلار کمتری را متحمل شود ، به خطر نمی افتد. با استفاده از فناوری ماشین مجازی ، یک سرور پرقدرت را می توان به بسیاری از سرورهای خصوصی مجازی تقسیم کرد. هر سرور پارتیشن اختصاصی منابع خود را دارد که به هر کاربر اجازه می دهد سیستم عامل و برنامه های خود را اجرا کند. مقدار RAM و منابع طبق نیاز مشتری ارائه می شود ، به علاوه همیشه نسخه پشتیبان تهیه می شود ، بنابراین اگر یک سرور مجازی خراب شود ، می توان از سرور دیگر استفاده کرد.

سرورهای اختصاصی:

همانطور که ممکن است مطلع باشید ، میزبانی مشترک سایت شما را در یک سرور با صدها نفر دیگر ذخیره می کند. برای وبلاگهای شخصی یا مشاغل بسیار کوچک ، این گزینه کافی است. با این حال ، بهترین گزینه برای عملکرد نیست و همچنین انعطاف پذیری را از دست می دهید زیرا نمی توانید خودتان موارد را پیکربندی کنید (زیرا مجبورید با دیگران به اشتراک بگذارید). از طرف دیگر ، یک VPS در حالی که هنوز یک سرور را به اشتراک می گذارد ، فضای جداگانه ای از سایت های دیگر به سایت شما می دهد. از آنجا که سایت شما از سایر کاربران مسدود شده است ، عملکرد آن احتمالاً سازگارتر خواهد بود. همچنین در مورد نحوه پیکربندی سرور شما کمی انعطاف بیشتری به دست می آورید. این نوع برنامه ها می توانند با هزینه کمتری نسبت به میزبانی اختصاصی ، سرعتی را که به شما نیاز دارد را به شما ارائه دهند و میانه خوبی برای کسانی که قصد ارتقا دارند را نشان دهند.

dedicated server alfanetiran

کلام آخر:

طبق توضیحات داده شده در این مقاله(سرور چیست؟) می‌توان نتیجه گرفت که سرور، یک سرویس دهنده مرکزی می‌باشد و هر کامپیوتری می‌تواند سرور باشد.به طورکلی، ممکن است یک سرور در ایفای نقش خود بهتر از یک کامپیوتر عمل کند. شما همراهان گرامی می‌توانید بسته به نوع فعالیت و نیاز کسب و کار خود، از سرورهای معرفی شده استفاده نمایید.

جهت خرید محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید:
021-26712416
021-26712407
برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *