استابلایزر 

stablizer alfanetiran

استابلایزر 

استابلایزر

از تجهیزات یا دستگاه در برابر ولتاژ ، ولتاژ و ولتاژهای دیگر محافظت می کند. همچنین به عنوان تنظیم کننده ولتاژ خودکار (AVR) نامیده می شود. تثبیت کننده های ولتاژ برای تجهیزات گران قیمت و گران قیمت الکتریکی ترجیح داده می شوند تا آنها را در برابر نوسانات ولتاژ پایین یا فشار مضر محافظت کند.

تثبیت کننده ولتاژ چیست؟

این یک وسیله الکتریکی است که بدون در نظر گرفتن تغییر در ورودی یا ولتاژ ورودی ورودی ، برای انتقال ولتاژ ثابت به یک بار در ترمینال های خروجی آن طراحی شده است. از تجهیزات یا دستگاه در برابر ولتاژ ، ولتاژ و ولتاژهای دیگر محافظت می کند. همچنین به عنوان تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک (AVR) نامیده می شود. تثبیت کننده های ولتاژ برای تجهیزات الکتریکی گران قیمت و گرانبها ترجیح داده می شوند تا از آنها در برابر نوسانات ولتاژ پایین یا فشار مضر محافظت کنند. برخی از این تجهیزات تهویه مطبوع ، دستگاه چاپ افست ، تجهیزات آزمایشگاهی ، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات پزشکی هستند. تثبیت کننده های ولتاژ ، ولتاژ ورودی نوسان را قبل از اینکه به بار تغذیه شود (یا تجهیزات حساس به تغییرات ولتاژ) تنظیم می کنند. ولتاژ خروجی از تثبیت کننده در صورت تأمین تک فاز و در صورت تأمین سه فاز 380 ولت یا 400 ولت در محدوده 220 ولت یا 230 ولت در دامنه نوسان ولتاژ ورودی باقی خواهد ماند. این تنظیم توسط عملیات باک و بوست انجام می شود که توسط مدارهای داخلی انجام می شود. انواع زیادی از تنظیم کننده های ولتاژ اتوماتیک در بازار امروز موجود است.

این ها بنا به نوع کاربرد و ظرفیت (KVA) مورد نیاز ، می توانند واحدهای یک یا سه فاز باشند.

تثبیت کننده های سه فاز در دو نسخه به عنوان مدل بار متعادل و مدل بار نامتعادل ارائه می شوند. مثلاً کل خانه ، اینها یا به عنوان واحدهای اختصاصی لوازم خانگی یا به عنوان یک واحد تثبیت کننده بزرگ برای کل لوازم در یک مکان خاص در دسترس هستند. بعلاوه ، اینها می توانند از نوع آنالوگ یا دیجیتال واحد تثبیت کننده باشند.انواع متداول تثبیت کننده های ولتاژ شامل تثبیت کننده های دستی یا قابل تعویض ، تثبیت کننده های نوع رله اتوماتیک ، تثبیت کننده های حالت جامد یا استاتیک و تثبیت کننده های کنترل شده سرور هستند. علاوه بر عملکرد تثبیت کننده ،

اکثر تثبیت کننده ها دارای ویژگی های اضافی مانند:

قطع ولتاژ پایین ورودی /
خروجی ، قطع ولتاژ بالا ورودی /
خروجی ، قطع بار اضافی ، تاسیسات شروع و توقف خروجی ، شروع دستی /
خودکار ، نمایش قطع ولتاژ ، سوئیچ ولتاژ صفر هستند ، و غیره.

 چرا تثبیت کننده های ولتاژ مورد نیاز هستند؟

به طور کلی ، هر یک از تجهیزات یا دستگاه های الکتریکی برای طیف وسیعی از ولتاژ ورودی طراحی شده اند. بسته به حساسیت ، دامنه کار تجهیزات به مقادیر خاصی محدود می شود ، به عنوان مثال ، بعضی از تجهیزات می توانند 10 ± از ولتاژ نامی را تحمل کنند در حالی که برخی دیگر 5 ± یا کمتر است. نوسانات ولتاژ (افزایش یا افت مقدار ولتاژ نامی) در بسیاری از مناطق ، به ویژه در خطوط پایان یافته ، کاملاً رایج است. رایج ترین دلایل نوسانات ولتاژ روشنایی ، خرابی های برق ، سیم کشی معیوب و خاموش شدن دوره ای دستگاه است. این نوسانات باعث ایجاد سو استفاده در تجهیزات الکتریکی یا لوازم خانگی می شود.

مدت زمان طولانی بیش از ولتاژ نتیجه می دهد
آسیب دائمی به تجهیزات
آسیب عایق به سیم پیچ ها
قطع ناخواسته بار
افزایش تلفات در کابل ها و تجهیزات مرتبط
کاهش درجه عمر دستگاه
مدت زمان طولانی تحت ولتاژ ایجاد می شود
سو عملکرد تجهیزات
دوره های طولانی تر کار (مانند گرم کن های مقاومتی)
عملکرد تجهیزات کاهش می یابد
رسم جریان های بزرگ که منجر به گرم شدن بیش از حد می شود
خطاهای محاسباتی
کاهش سرعت موتورها

بنابراین پایداری و دقت ولتاژ در مورد عملکرد صحیح تجهیزات تصمیم می گیرد. بنابراین تثبیت کننده های ولتاژ اطمینان حاصل می کنند که نوسانات ولتاژ در منبع تغذیه ورودی بر بار یا دستگاه الکتریکی تأثیر نمی گذارد.

تثبیت کننده ولتاژ چگونه کار می کند؟

اصل اساسی تثبیت کننده ولتاژ برای انجام عملیات باک و تقویت:

در یک تثبیت کننده ولتاژ ، اصلاح ولتاژ از بیش و تحت ولتاژ از طریق دو عملیات اساسی ، یعنی عملیات تقویت و باک انجام می شود. این عملیات را می توان به صورت دستی توسط کلیدها یا به صورت خودکار از طریق مدارهای الکترونیکی انجام داد. در شرایط تحت ولتاژ ، عملیات تقویت ولتاژ را به سطح نامی افزایش می دهد در حالی که عملیات باک سطح ولتاژ را در شرایط ولتاژ بیش از حد کاهش می دهد. مفهوم تثبیت شامل افزودن یا کم کردن ولتاژ به منبع تغذیه است. برای انجام چنین تثبیت کننده کار از یک ترانسفورماتور استفاده می کند که در تنظیمات مختلف با رله های سوئیچینگ متصل است. برخی از تثبیت کننده ها از ترانسفورماتور دارای شیرهای پیچشی استفاده می کنند تا اصلاحات مختلف ولتاژ را ارائه دهند در حالی که تثبیت کننده های سروو از ترانسفورماتور خودکار برای تصحیح دامنه وسیع استفاده می کنند. برای درک این مفهوم ، اجازه دهید ترانسفورماتور ساده پایین آوردن با درجه 230 / 12V را در نظر بگیریم و ارتباط آن با این عملیات در زیر آورده شده است.

Boost-operation-of-Stabilizer11

شکل بالا پیکربندی تقویت کننده ای را نشان می دهد که در آن قطب سیم پیچ ثانویه به گونه ای جهت گیری شده است که ولتاژ آن مستقیماً به ولتاژ اولیه اضافه می شود. بنابراین ، در شرایط تحت ولتاژ ، ترانسفورماتور (اعم از قابلیت تغییر شیر یا ترانسفورماتور خودکار) توسط رله ها یا سوئیچ های حالت جامد روشن می شود به گونه ای که ولتاژهای اضافی به ولتاژ ورودی اضافه می شوند.

Buck-Operation-of-Voltage-Stabilizer

در شکل بالا ، ترانسفورماتور به شکل پیکربندی متصل شده است ، در این حالت قطب سیم پیچ ثانویه به گونه ای جهت گیری می شود که ولتاژ آن از ولتاژ اولیه کم شود. مدار سوئیچینگ اتصال را به بار به این پیکربندی در شرایط ولتاژ بیش از حد تغییر می دهد.

 

alfa

شکل بالا تثبیت کننده ولتاژ دو مرحله ای را نشان می دهد که از دو رله برای تأمین جریان متناوب AC به بار در هنگام اضافه ولتاژ و در شرایط ولتاژ استفاده می کند. با تعویض رله ها می توان عملیات buck و boost را برای دو نوسان ولتاژ خاص انجام داد (یکی تحت ولتاژ است ، مثلاً 195V و دیگری برای ولتاژ اضافی ، مثلاً 245V).

انواع تثبیت کننده های ولتاژ:

تثبیت کننده های ولتاژ به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از وسایل برقی خانگی ، صنایع و سیستم های تجاری تبدیل شده اند. پیش از این ، از تثبیت کننده های ولتاژ دستی یا قابل تعویض برای افزایش ولتاژ ورودی به منظور دادن ولتاژ خروجی در محدوده مورد نظر استفاده شده بود. چنین تثبیت کننده هایی با رله های الکترومکانیکی به عنوان دستگاه های سوئیچینگ ساخته می شوند. بعداً مدارات الكترونيكي اضافي فرآيند تثبيت را خودكار كرده و تنظيم كننده هاي ولتاژ خودكار تغيير شير را به وجود آوردند. یک نوع محبوب دیگر تثبیت کننده ولتاژ تثبیت کننده سروو است که در آن اصلاح ولتاژ به طور مداوم و بدون هیچ گونه سوئیچ انجام می شود.

جهت خرید محصول و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید:
021-26712416
021-26712407
برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

 

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *