آشنایی با فیبر نوری و مزایا و معایب آن

آشنایی با فیبر نوری و مزایا و معایب آن

آشنایی با فیبر نوری و مزایا و معایب آن

اگر به دنبال به دست آوردن کامل ترین اطلاعات در خصوص فیبر نوری، مزایا و معایب و کاربرد آن هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

امروزه و در کشور ما ایران، کابل‌های فیبر نوری از کارایی بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و یکی از مهم ترین قسمت های تجهیزات شبکه‌ها به شمار می‌رود. فیبر نوری یا تارهای نوری نام یک ماده‌ای است که شفاف است مانند شیشه یا پلاستیک و همچنین طول بلندی نیز دارد، ویژگی مهمی که فیبر نوری دارد این است که می‌تواند نوری که از یک سمت به آن وارد می‌شود را از قسمت دیگر خود خارج کند.

همچنین از ویژگی‌های برجسته و بسیار مهمی که دارد این است که فیبر نوری پهنای باند بسیار بیشتر و بلندتری نسبت به سایر کابل‌ها دارد که این خود یک مزیت بسیار مهم به شمار می‌رود، در ادامه قصد داریم به سایر ویژگی‌های فیبرهای نوری بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌های مهم فیبر نوری:

با استفاده از فیبر نوری ما می‌توانیم داده‌های بسیار زیادی همچون تصویر، صوت و… را بسیار ساده و با پهنای باند بسیار قدرتمند که تا 10 گیگابیت بر ثانیه توان دارد منتقل کنیم. از دلایلی که باعث شده تا فیبر نوری از مهمترین وسیله های انتقال اطلاعات باشد این است که پهنای باند بسیار گسترده تری نسبت به سایر کابل‌ها همچون مسی و… دارد و همچنین از تأخیر کمتری برخوردار می‌باشد.

حالا می‌خواهیم این موضوع مهم را بررسی کنیم که کابل‌های فیبر نوری به چه صورتی عمل می‌کنند؟

کاری که فیبر نوری انجام می‌دهد این است که سیگنال‌های موجود ارتباطی را با استفاده از پالس‌های نوری خود و به وسیله لیزر های کوچک منتقل می‌کند. در این کابل‌ها تعداد زیادی رشته‌های شیشه‌ای وجود دارد که می‌توان گفت هر یک از آن‌ها حتی از موهای انسان نیز باریک‌تر می‌باشد.

در این رشته‌ها مرکزهای متفاوتی وجود دارد که به آن‌ها هسته می‌گویند و کار اصلی این هسته‌ها فراهم کردن مسیر نور برای حرکت بهتر می‌باشد. این هسته‌ها در محاصره یک لایه شیشه هستند که نام آن روکش می‌باشد و دلیل این کار نیز جلوگیری کردن از به هدر رفتن سیگنال می‌باشد.

آشنایی با فیبر نوری و مزایا و معایب آن

-انواع کابل فیبر نوری:

کابل‌های فیبر نوری از دو مدل اولیه برخوردار می‌باشند که نام آن‌ها single mode و multi-mode می‌باشد.

کابل‌های single mode:

از رشته‌های بسیار نازکی از شیشه و لیزر برای تولید کردن نور استفاده می‌کنند.

از تکنیک های متفاوت و قابل توجهی برای افزایش دادن انتقال ترافیکی خود که در مسیر رشته‌ها حرکت می‌کنند استفاده می‌کنند.

در این مدل کابل‌ها به دلیل داشتن wdm این امکان را دارند که نور خود را با موج های مختلفی ترکیب و زیبا کند.

کابل‌های multi-mode:

از یک ال ای دی برای تولید نور خود استفاده می‌کنند و بدون استفاده از آن‌ها در تولید نور با مشکل مواجه خواهند شد.

-مزایای کابل‌های فیبر نوری:

1-ارزان بودن:

اولین مزیتی که باید در خصوص فیبرهای نوری به آن اشاره کنیم، مقرون به صرفه و ارزان بودن آن نسبت به سایر کابل‌ها از جمله کابل‌های مسی می‌باشد که این ویژگی امروزه برای بسیار از مشتریان بسیار مهم و اساسی می‌باشد چراکه دوست دارند با هزینه های کمتری نسبت به مدل های مشابه، کار خود را به خوبی انجام دهند و فیبر نوری این امکان را به شما می‌دهد.

2-نازکی بیشتر:

کابل‌های فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی از نازکی بیشتری برخوردار می‌باشد که این ویژگی در استفاده کردن از آن بسیار به چشم می‌آید و تفاوت خود را به خوبی نشان می‌دهد.

3-ظرفیت بسیار بالای فیبر نوری:

اگر بخواهیم باز هم فیبر نوری را با سیم‌های مسی مقایسه کنیم باید بگوییم پهنای باندی که این فیبر ها دارند به مراتب بسیار بالاتر از سیم‌های مسی می‌باشد و همچنین اطلاعات را بسیار بهتر نسبت به آن‌ها ارسال می‌کند.

4-تضعیف بسیار کمتر:

تضعیف کردن سیگنال ها در فیبر نوری بسیار کمتر از سیم‌های مسی می‌باشدکه می‌توان آن را یک مزیت بسیار مهم برای آن‌ها دانست.

5-عدم تاثیر سیگنال بر فیبر:

یکی از مهمترین مزیت‌های فیبرهای نوری، این است که در زمان استفاده از آن‌ها سیگنال‌های نوری موجود در فیبرها به هیچ وجه تاثیری بر سایر فیبر ها ندارد.

6-مصرف بسیار پایین برق:

از ویژگی‌های بسیار مهم و کلیدی برای مشتریان فیبر نوری، می‌توان به مصرف پایین برق توسط آن‌ها اشاره کرد، چراکه می‌توانند از فرستنده‌هایی استفاده کنند که ولتاژ بالاتری دارند، چراکه مصرف آن پایین می‌باشد و یک مزیت فوق العاده به شمار می‌رود.

آشنایی با فیبر نوری و مزایا و معایب آن

7-سبک بودن:

کابل‌های فیبر نوری بسیار سبک وزن تر از کابل‌های مسی می‌باشد که در زمان استفاده بسیار برای مشتریان ویژگی مهمی به شمار می‌رود.

8-انعطاف بسیار بالا:

فیبرهای نوری انعطاف بسیار بالایی نیز دارند به طوری که می‌توان از آن‌ها در دوربین های دیجیتال نیز استفاده کرد.

فیبرهای نوری در کجا کاربرد دارند؟

فیبرهای نوری بنابر ویژگی ها و امکانات فوق العاده خود در مکان های بسیار زیادی همچون مخابرات ها، حسگر های موجود در بازار که فیبرهای نوری از اعضای اصلی آن می‌باشد، صنایع نظامی و دفاعی که استفاده از فیبر نوری در آن‌ها برای برقرار کردن ارتباط موثر و کنترل آن با رادار و هدایت کردن انواع موشک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از فیبرهای نوری در تجهیزات پزشکی نیز به جهت تشخیص انواع بیماری های مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

در انتها امیدواریم که از این مطلب ما استفاده کرده باشید و جواب سوالاتتان را دریافت کرده باشید، در صورتی که همچنان نیاز به راهنمایی های بیشتر و مشاوره رایگان می‌باشید، میتوانید با تیم همکاران ما در آلفانت ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشند؛ تیم آلفانت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

برای مشاهده محصولات به پیج اینستاگرامی ما بپیوندید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات اینجا کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *